Mýtné
Mýtná šlamastyka. Kapsch má stále šanci

V lednu 2020 má provoz mýtného systému přejít z firmy Kapsch na CzechToll ze skupiny PPF, teď však celou záležitost zproblematizoval soud. Případ totiž vrátil antimonopolnímu úřadu. Mýtné se proto opět zadrhává a Kapsch bude všemi prostředky usilovat o to, aby smlouva s novým poskytovatelem neplatila.
Dálnici ze sedmdesátých let 20. století musíme znovu postavit
„Probíhá novelizace zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury s cílem zrychlit povolování. Návrh chceme dát co nejrychleji do vlády, aby jej pak poslala do sněmovny,“ říká v rozhovoru ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Kapsch měl pravdu, řekl soud. Firma chce odškodné

Krajský soud v Brně uložil šéfovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže napravit chybu v tendru na mýtný systém. Vlekoucí se kauza se tak otevírá znovu. Další, podle společnosti Kapsch klíčová žaloba přitom u soudu ještě leží. Za mylný postup úřadů v konečném důsledku zaplatí daňový poplatník.
Jsem v politice dlouho. Definitivně jsem se rozhodl, že to stačí

„Jsem unavený, jak se musím pořád bránit před někým, kdo práci nedokáže ocenit. Nebo má možná zadání ji kritizovat. Ať už opoziční politici, popřípadě se mohu z vyšetřování policie domnívat, že to je i byznys, jenž chce mít slabého ministra, jehož může kdykoli znevěrohodnit,“ říká v rozhovoru končící ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Jaroslav Faltýnek: Kauza mýto je politický boj

Druhý muž ANO Jaroslav Faltýnek zažil ve čtvrtek 14. března nepříjemné chvíle. Před poslanci byl nucen vyvracet podezření, že svými schůzkami s šéfem společnosti Kapsch Karlem Feixem a předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petrem Rafajem se nepřiměřeně vměšoval do mýtného tendru. O své roli v něm však nepřesvědčil.
Detektivové zacílili na veřejné zakázky ÚOHS včetně tendru na mýto

V rámci operace, již vyšetřovatelé spustili ve čtvrtek 7. března, si posvítili na brněnské politiky, podnikatele i na celostátní velké ryby z byznysu a politiky. Kauzu tvoří několik větví. Jedna se zaměřuje na mýtnou zakázku a na vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a firmy Kapsch, druhá se týká zakázek v moravské metropoli.
Máme plán B, kdyby antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch Kapsche

Podpis mýtné smlouvy s CzechTollem a personální průvan v Českých drahách. V obou případech je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přesvědčen, že jednal správně. A v rozhovoru také říká: „Mám pocit, že Kapsch neumí prohrávat.“
Poražený správce českého mýta se nevzdává. Zvažuje žalobu

U českého mýta jde o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Dle firmy Kapsch, jež ho spravuje, ale v nedávném tendru o správu mýta neuspěla, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt s konkurenční společnosti CzechToll podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž nebyla ještě uzavřena.
Feix: Pokud stát znovu vyhlásí totožný tendr, Kapsch to nevzdá
Mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a společností Kapsch se rozhořel ostrý spor. Firma tvrdí, že ji ministr poškozuje, ten zase mluví o obstrukcích rakouského podniku. „Vadí nám, že se z nás dělá nepřítel státu,“ říká v rozhovoru šéf české pobočky Karel Feix.
Ušetří stát tři čtvrtě miliardy na provozu mýta? Asi planá naděje

Podle českého šéfa firmy Karla Feixe kdyby se použila v nynějším mýtném systému úsporná opatření ze zadávací dokumentace aktuálně probíhající soutěže, roční náklady státu by klesly ze současných 15 na 8,6 procenta. Proto ministr dopravy Dan Ťok vyzval vedení firmy, aby byla kvůli prospěchu občanů zahájena jednání o snížení nákladů.
Kontrola mýtného: Doprava dostala „za uši“ za vysoké náklady

Lidé z Nejvyššího kontrolního úřadu prošli účty za mýtný systém a zjistili, že skoro třetinu vybraných peněz spolykaly náklady na stavbu bran či provoz.
České zvýšení mýtného je hrou se sirkami

Německá vláda bude od roku 2019 zpoplatňovat používání dálnic pro osobní auta. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Má Česko zvýšit mýtné a nabídnout svým občanům daňovou slevu?
Po roce 2019 se mýto rozšíří. Možná i na „okresky“

Úseky silnic první a druhé třídy, které slouží jako objízdné trasy, by mohly být zpoplatněny i pro nákladní auta. Dohodly se na tom koaliční strany, které jednají, jak bude stát pokračovat s mýtem po roce 2019, kdy skončí smlouva s firmou Kapsch. Ve hře také je, zda budou dominovat mýtné brány, nebo se o výběr mýta postará satelit.
Je třeba pokročit v debatě o změně systému sestavování rozpočtu

„V rozpočtovém procesu není žádný trest za to, že rozpočet nedočerpáte. Přitom státní rozpočet je zákon, a nevyčerpání přidělených prostředků jeho nedodržení. Dříve byla pojistkou, že to, co jste nevyčerpal, vám sebrali a o tuto částku do příštího rozpočtu dali méně,“ říká v rozhovoru šéf Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala.
Ani neúspěch v rodinné politice není pro CSU fatální

Německý Ústavní soud zrušil vlajkový projekt bavorské CSU – příspěvek na péči o dítě. Po bruselském „stop“ mýtnému pro osobní vozy to byla její druhá porážka během pár týdnů. Rozhodující je však pro ni podpora ve volbách, a v ní zatím žádné oslabení nevykázala.