Muslimové

Dan Drápal: Žertovat lze o lecčem. Jen jestli to stojí za to

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Na rozdíl od Tomáše Halíka si myslím, že jsme v boji s islámským světem. Pouze ten boj pojímáme jinak,“ píše Dan Drápal.

Dan Drápal 26.1.2015

Jiří Přibáň: Islamistický teror a jiné hrozby

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Nezaznívá spolu s pobouřením i hlas, nebo spíš povzdech lidu zbavovaného svobody?“ píše Jiří Přibáň.

Ivo Možný: Demografie válcuje ideologii

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Evropa by měla nejen tolerovat, ale i pochopit svou dynamickou muslimskou subkulturu,“ píše Ivo Možný.

Jen psy jsem ochotný ušetřit své jízlivosti

Michel Houellebecq, Soumission

Francouzský spisovatel Michel Houellebecq nenapsal knihu o muslimech ani o islámu, ale o západní společnosti. Té nehrozí zánik, protože by byla málo vzdělaná, příliš svobodná a otevřená imigrantům, nýbrž proto, že je málokdo schopný milovat druhého.

Jiří Kozelka: Lepší než víra je pochybnost

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Kdyby vrazi z předminulého týdne byli méně věřili a více pochybovali, možná by nebyli vraždili,“ píše Jiří Kozelka.

Evropa se stává stále víc muslimskou

Modlící se muslimové v Paříži.

Islámští duchovní tvrdí, že nárůst počtu evropských obyvatel muslimské víry je důsledkem globalizace, přičemž odsuzují Islámský stát. Podle šejcha Abdela Rahmana Mihalffyho nastala stabilizace strachu ve formě jakéhosi státu. A tento vyšší stupeň strachu se bude dál šířit po světě. Kolik Evropanů mu však po pařížském masakru uvěří?

István Léko 15.1.2015

Češi ani Slováci nejsou netolerantní barbaři

Češi, Slováci, islám a katolicismus

Česká a slovenská společnost jsou i v evropském kontextu nadprůměrně umírněné. Například česká ani slovenská radikální mládež nezapaluje auta jako ve Švédsku. To je barbarství, píše Roman Joch v reakci na fobie Martina M. Šimečky v článku v časopisu Respekt. A nejvíce ho zaráží Šimečkova nenávist.

Roman Joch 15.1.2015

Arabský svět nevypadá, jak si představuje Washington

Radikálové z hnutí Islámský stát (ilustrační fotografie).

Co pohledávají USA v krvavé válce chalifátu, Islámského státu, šíitských milicí, Kurdů a pravidelné armády? Zdá se, že Západ není schopný pochopit, že východní národy mají ponětí, kým jsou, i čím by chtěly být.

Anikó Fázsy 6.12.2014

Jak nabourat mýty o zahalování muslimek a islámu

Sahar Amerová, What is Veiling?

Proč se může kus látky stát natolik žhavým a citlivým tématem jak pro nemuslimy, tak pro muslimy? Nelze chápat snahy zakázat muslimkám zahalovat se jako ozvěnu 19. století, jež se vyznačovalo latentní erotickou touhou Evropanů svléknout „Orientálky“?

Měli by se muslimové omlouvat za Islámský stát?

Muslimky ve Francii.

Evropská veřejnost muslimům vytýká, že se odmítají integrovat a uzavírají do komunit, ale současně od nich očekává, že budou jako jednolitá komunita reagovat. Ani nedávné dvě iniciativy muslimských autorit kritizujících jednání džihádistů však nedokážou zapůsobit na tu část mladých muslimů, kteří se s nimi identifikují. Píše Jan Čuřík.

Jan Čuřík 24.10.2014

Pravicový antisemitismus už nehrozí. Levicový ano.

K nárůstu projevů antisemitismu do velké míry přispěly reakce na konflikt mezi...

Levicový antisemitismus souvisí s postoji Nové levice. Ta považovala a považuje západní civilizaci za špatnou, militaristickou, imperialistickou, kolonialistickou a vykořisťovatelskou. A je radikálně rovnostářská a sekularistická. O důsledcích těchto postojů pro Izrael píše Roman Joch.

Roman Joch 4.10.2014

Válka v Sýrii: Kdo je pro režim? A kdo proti němu?

Povstalci v Sýrii.

Ve jménu čeho mohou syrští povstalci vést svůj boj? Ve jménu čeho může syrský prezident Bašár Asad usilovat o svou legitimitu? Není něco špatně, pokud téměř jediný, kdo dnes tvrdí, že má nějakou zřetelnou vizi budoucnosti, je Islámský stát? Ptá se Jan Čuřík.

Jan Čuřík 20.9.2014

Jak žijí muslimové z Václaváku

Du’á. Na rozdíl od modlitby nemá du’á neboli prosba k bohu předepsanou formu...

Muslimové v Česku v podstatě nejsou, přesto na prvních stránkách novin řešíme, zda máme muslimkám zakázat zahalování se ve školách. Tak moc chceme být světoví, že se zaobíráme stejnými otázkami jako Francie, nebo se máme těch pár tisíců muslimů bát? Jak vlastně čeští muslimové žijí? A jak my s nimi? Reportáž z polouzavřeného světa.

Tibet a muslimské šátky aneb O dvojím a jednom metru

František Laudát.

Je možné, aby zákonodárce František Laudát mluvil o Tibetu, a přitom nemyslel i Kosovo, Krym, Moravu nebo Slezsko? To když se ombudsmanka Anna Šabatová, europoslanec Stanislav Polčák a religionista Odilo Štampach sešli nad tématem nošení šátků mladými muslimkami ve škole, noblesní příklad racionality a tolerance byl na světě.

Jan Schneider 29.8.2014

Kritický faktor stability: Ideologická zaslepenost

Válka, ilustrace Richard Cortés

Světový konflikt mnohasettisícových armád na frontách několika kontinentů už nikdy nepřijde. Stěží by se k němu dnes formovaly aliance jako za první a druhé světové války, píše v dalším dílu seriálu o možnosti globální války Břetislav Tureček.