Mojžíš

Papež František: Musíme vzdorovat zjednodušování na dobro a zlo

Ve své řeči před Valným shromážděním papež odsoudil konflikty ve světě. "Válka...

V projevu před společným zasedáním amerického Kongresu ve čtvrtek 24. září 2015 ve Washingtonu papež oslovil nejen kongresmany, ale jejich prostřednictvím i všechny Američany.

Monoteismus – jediný účinný prostředek k utlumení násilnosti

Jan Assmann, Exodus: Die Revolution der Alten Welt.

Přínos náboženství k lidské racionalizaci zůstává nedoceněn. V současnosti bývá dáváno do souvislosti s temnými, iracionálními silami, přičemž se zapomíná, že zákon a židovský důraz na slovo otevřely člověku novou duchovní sféru. Náboženství má i ve svém repertoáru mocné duchovní zbraně k potírání politického a náboženského násilí.

Víra v Boha není znakem intelektuální a emoční nedospělosti

Dle anglického konzervativního filozofa Rogera Scrutona Bůh není hypotéza zařaditelná mezi základní konstanty a zákony kvantové mechaniky.

Benjamin Kuras 30.4.2013

Bláhové snění (53.) Boží vůle k potlačení našich temných sklonů nestačí

Náboženství a podobné víry v jediné správné pravdy dávají zlu punc správnosti ve jménu „vyššího dobra“ a umožňují lidem páchat padoušství.

Případ Bárta – Škárka: Patří politické intrikaření před trestní soud?

Odvolací soud v případu poslanců Věcí veřejných opět otevřel otázky právní i etické, jakož i otázku zdravého rozumu.

Bláhové snění (45.) Bůh, blázen, nebo padouch?

Mesiáš neměl být podle hebrejských proroctví přímým spasitelem lidstva, ale židovského národa, o což se Ježíš během svátku Pesach pokusí.

Bláhové snění (42.) Od Ježíšovy rozpolcenosti k charismatickému vůdci

Jako v moderním románu: Hrdina se potýká s hamletovskými otázkami, ale i s touhami po pomstě, trestu a státním převratu.

Benjamin Kuras 3.12.2012

Bláhové snění (28.) Pěstovat tolik dobra, aby nám nezbylo místo na žádné zlo

Alexandr Veliký nepořečtil největší říši světa ohněm a mečem, nýbrž hédonismem.

Bláhové snění (20.) O kulturní a morální nadřazenosti Řeků a Židů

Hebrejští proroci jsou k proroctví vyzvaní osobně poznaným Bohem. Řekové se nechávají inspirovat vymyšlenými a na bozích nezávislými múzami, které považují za příjemnější společnost než abstraktního Boha.

Z múz a proroctví se stane hnací síla západní civilizace a dodají lidské tvorbě erotický nádech. Benjamin Kuras pokračuje ve svém seriálu.

Bláhové snění (19.) Děvkař Šalamoun

Král Šalamoun měl tisíc žen. Sedm set si vzal ve sňatku manželském, tři sta dalších si nastěhoval do harému. A ještě jim zahýbal s návštěvnicemi, jako byla královna ze Sáby.

Že by erotika a tolerance byly větším padoušstvím než bratrovražedná nenávist? Další díl seriálu Benjamina Kurase.

Bláhové snění (18.) Hrdinství jako sport

V Odysseově vítězství nad kyklopem Polyfémem probleskuje táž oslava vítězství důvtipu nad silou jako v příběhu Davida a Goliáše.

Další díl seriálu Benjamina Kurase se věnuje dvojímu pojetí hrdinství v době předhistorické.

Dluh jako zdroj umění a zábavy

Nevracet, co jsme si vypůjčili, pociťujeme jako unfair. Navzdory tomu je západní civilizace zadlužena až po uši. Proč tomu tak je?

Bláhové snění (17.) Dva léky na padoušství

Latinské přísloví, že múzy ve válce mlčí, na Řeky ani na Židy neplatí.

Benjamin Kuras 12.6.2012

Bláhové snění (16.) Jak ženská krása poskvrňuje čest spravedlivých

David se stane jedním z nejpopulárnějších hrdinů západní kultury, protože zabije velepadoucha, filištínského obra Goliáše, kamenem z koženého praku.

Příběh krále Davida na pozadí procesu budování politické struktury, z nějž čtyři století před Aténami povstal první demokratický stát.

Bláhové snění (10.) O dvou zakladatelích úspěchu západní civilizace

Autor dramatických příběhů Achilla, Agamemnona a Odyssea, jenž vešel do dějin literatury pod jménem Homér, je stejně neznámá osoba (či osoby) jako autor (či autoři) Bible.

Homér i autor Bible mají schopnost vyprávět dramatický příběh, dávat postavám hrdinské nebo padoušské vlastnosti a rozlišovat dobro a zlo.

Benjamin Kuras 25.4.2012