Ministerstvo dopravy

Trh s licencemi na kontroly aut není otevřený konkurenci

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Kvůli kšeftům se stanicemi technické kontroly (STK) se měl změnit trh s nimi. Namísto toho změna, která se do zákona dostala v průběhu jeho schvalování, přinesla zakonzervování současného stavu.

Eliška Nová 7.3.2017

Po roce 2019 se mýto rozšíří. Možná i na „okresky“

Mýtná brána.

Úseky silnic první a druhé třídy, které slouží jako objízdné trasy, by mohly být zpoplatněny i pro nákladní auta. Dohodly se na tom koaliční strany, které jednají, jak bude stát pokračovat s mýtem po roce 2019, kdy skončí smlouva s firmou Kapsch. Ve hře také je, zda budou dominovat mýtné brány, nebo se o výběr mýta postará satelit.

Eliška Nová 16.11.2016

Nápad na soukromou dálnici je zpět

Dálnice (ilustrační foto)

Ministerstvo dopravy opět vrací do hry projekt dálnice, na níž by se podílel soukromý sektor. Připravuje proto výběrové řízení, to předchozí mu totiž stopl antimonopolní úřad. Jeho vítěz by měl následně postavit a pak provozovat 32kilometrový úsek dálnice D4, která spojí Prahu a jižní Čechy.

Zahájíme celkem 140 kilometrů dálnic

Ministr dopravy Dan Ťok u rozestavěné dálnice D8.

„Buď si musíme říct, že budeme podporovat mlčící většinu, která dálnice chce a podporuje, nebo budeme bránit hlasitou menšinu, jež stavbám brání, a říká, seďte doma, to je nejekologičtější,“ říká v rozhovoru ministr dopravy Dan Ťok.

Eliška Nová 3.10.2016

První soukromá dálnice má problém. Projekt zastavil ÚOHS.

Dálnice (ilustrační foto)

Pilotní projekt spolupráce soukromého a veřejného sektoru na stavbě a provozu dálnic zastavil antimonopolní úřad. V zahraničí jsou přitom takzvané PPP projekty velice populární.

Stavební revoluce se nekoná. Ministři se kompetencí nevzdají.

Stavba (ilustrační foto)

Získání stavebního povolení se mělo výrazně zjednodušit. Revoluce ve stavebním plánu se ale nakonec odkládá, z plánu zůstalo jen torzo. Vše totiž dopadlo tak, jak předpovídali zkušení úředníci.

„Rittigovská firma“ pošilhává po zakázce na dodávku SPZ

Bývalý Neograph touží po dodávce espézetek.

Po dvou státních zakázkách má někdejší Neograph, dnes SPM – Security Paper Mill o další. Vedle dvou firem podala nabídku na dodávku tabulek pro registrační značky (SPZ). Zatím si ale musí nechat zajít chuť.

Vyvlastnění pozemků: Stát chce zrychlit, bagry na soud čekat nebudou

Budování pilíře pro most na dálnici D11 (ilustrační snímek z roku 2004).

Ministerstva, pod něž patří velké infrastrukturní projekty, se dohodla, že pokud padne rozhodnutí o vyvlastnění, mělo by se začít hned stavět – stát na výsledek případného soudu, na který se obrátí vlastník, čekat nebude.

Mýto zachrání obchvat soutěže

Mýtné brány a Kapsch.

Stihnout tradiční tendr na výběr dálničního desátku už není možné, český stát si může jen koupit čas od společnosti Kapsch. A to bez soutěže. Pro ministra dopravy Dana Ťoka má ale tato tíseň, do které se dostal, velice nepříjemný dopad.

Záložní plán pro výběr mýta: bez tendru

Ministr dopravy Dan Ťok.

Spory ve vládní koalici o výběru mýta pokračují a objevují se nové varianty. Ministr dopravy Dan Ťok jednak navrhuje opak vládního usnesení, jednak má záložní – a opět proti vládnímu zadání – variantu.

Zbavit se Kapsche se státu může prodražit

Ministr dopravy Dan Ťok.

Vláda už dříve schválila technologicky neutrální tendr na obří zakázku nového silničního mýtného. Ministr dopravy Dan Ťok teď ale radikálně obrací. Argumentuje penězi. Jeho úředníci totiž spočítali, že náklady spojené s opuštěním mikrovln by se mohly vyšplhat až do 10 miliard korun včetně případných následků prohry v arbitráži s Kapschem.

Když se nový výběrčí mýtného hledá minutu po dvanácté...

Mýtná brána.

Za necelé dva roky vyprší smlouva mezi státem a rakouskou firmou Kapsch, která od dopravců vybírá silniční poplatky. Ministr dopravy Dan Ťok proto horečně hledá nového provozovatele mýtného systému – podpis smlouvy plánuje na podzim 2016.

Kapsch bude nadále v Česku vybírat mýto

Mýtné brány a Kapsch.

Dodatek z roku 2007 dává rakouské firmě šanci na 1,7 miliardy korun. Bude totiž budovat mýtné brány i v roce 2017. Dle zjištění ČESKÉ POZICE však tento dokument ministerstvo dopravy neznepokojuje, neboť nemá žádný vliv na přípravu tendru.

Mýtný harmonogram drhne

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit?

Resort dopravy nestíhá termíny v plánu, jak najít nového „výběrčího“ mýta na silnicích. Kapsch tak může získat dalších pár měsíců lukrativního byznysu, i když v novém tendru neuspěje.

Česká doprava má zpoždění

Ministr dopravy Antonín Prachař (vpravo), Michal Petrtýl (CSC), Karel Feix (Kapsch).

Propojování mýta s Evropskou unií vázne. Chybí tisíc kilometrů dálnic i nové zdroje financování staveb, zaznělo na konferenci Lidových novin a České pozice.