Ministerstvo dopravy

Experti: Studie dopravy o kanálu Dunaj–Odra–Labe je plná chyb

O výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe se uvažuje už sto let.

Kanál Dunaj–Odra–Labe je snem prezidenta Miloše Zemana. A zjevně se jej nevzdává ani český stát. Ministerstvo dopravy dokončilo na konci loňského roku studii proveditelnosti za 27 milionů korun. Podle odborníků však podceňuje dobu výstavby, nadsazuje průměrnou přepravní vzdálenost a zcela přestřeluje objem přepravy i finanční efekty.

Eliška Nová 21.8.2019

Resort dopravy dá na kůrovcem zničené silnice čtyři miliardy korun

Nákladní přeprava zasaženého dřeva ohrožuje české lesy.

Kůrovcová kalamita přináší vedle zničených lesů extrémní zátěž na silnice druhých a třetích tříd, jež spravují kraje. Kamiony odvážejí pokácené kmeny ve zvýšeném tempu, navíc nadměrně naložené. Oproti běžnému průměru 40 tun mají až 12 tun nadváhu. Na to nejsou krajské silnice stavěné. K nejpostiženějším regionům patří severní Morava.

Na zelený a chytrý stát musí jít 400 miliard korun z EU pro Česko

Evropské dotace – ilustrační foto.

V Česku se rodí národní investiční plán a nové eurodotační období. To první musí reflektovat, nač z druhého půjdou použít subvence. Přitom do inovativních a ekologických projektů musí jít 75 procent z asi 512 miliard korun, jež Česko z EU dostane v letech 2021 až 2027. Všechny však nejsou připravené natolik, aby je šlo brzy provést.

České dráhy dostaly varování. Politický vliv je může přijít draho

Rychlík Interpanter Českých drah

Státní dopravce se ocitl v hledáčku ratingové agentury Moody’s. Ta v červnu vydala zprávu, v níž popisuje neustálý personální průvan ve vedení podniku. Vládní vliv se může zle nevyplatit. Agentura má možnost zvýšit, ale samozřejmě i snížit ratingové hodnocení, od něhož se odvíjí pověst firmy dlužníka.

Michal Pavec 10.7.2019

Dálnici ze sedmdesátých let 20. století musíme znovu postavit

Na to, aby se předvedl ve funkci ministra dopravy, dostal advokát Vladimír...

„Probíhá novelizace zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury s cílem zrychlit povolování. Návrh chceme dát co nejrychleji do vlády, aby jej pak poslala do sněmovny,“ říká v rozhovoru ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Michal Pavec 25.6.2019

Kapsch měl pravdu, řekl soud. Firma chce odškodné

Loga společnosti Kapsch na budově jejího sídla v Praze.

Krajský soud v Brně uložil šéfovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže napravit chybu v tendru na mýtný systém. Vlekoucí se kauza se tak otevírá znovu. Další, podle společnosti Kapsch klíčová žaloba přitom u soudu ještě leží. Za mylný postup úřadů v konečném důsledku zaplatí daňový poplatník.

MLÁDEK: Jak z Prahy na Letiště Václava Havla?

Vizualizace estakády Bubny - Výstaviště na plánované rychlodráze Praha - Kladno

S výstavbou metra na letiště metropolitní plán nepočítá. Ani prodloužení tramvajové trati není reálné, čekáme, až se stát na letiště došourá rychlodráhou. Elektrobusy přitom představují alternativu.

Rudolf Mládek 23.5.2019

Jsem v politice dlouho. Definitivně jsem se rozhodl, že to stačí

Dan Ťok přichází na jednání vlády poté, co oznámil, že chce z postu ministra...

„Jsem unavený, jak se musím pořád bránit před někým, kdo práci nedokáže ocenit. Nebo má možná zadání ji kritizovat. Ať už opoziční politici, popřípadě se mohu z vyšetřování policie domnívat, že to je i byznys, jenž chce mít slabého ministra, jehož může kdykoli znevěrohodnit,“ říká v rozhovoru končící ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Drtivá většina dopravních staveb se roky zadrhává

Stávající konec dálnice D11 u Hradce Králové.

Dvě investorské organizace, jež spadají pod resort dopravy – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty –, daly pro vládu dohromady smutné čtení, v němž shrnuly, kolik projektů se zadrhává na vleklém papírování. U 99 procent připravovaných staveb, které vyžadují povolení podle stavebního zákona, je nějaké zdržení.

Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Průvodčí (ilustrační foto).

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

Michal Pavec 6.2.2019

Počet řidičů pod vlivem drog roste

Policejní prezident Jan Švejdar.

Nový policejní prezident Jan Švejdar v rozhovoru říká: „Drogy hýbou společností. Problematice by se mělo věnovat více lidí. Chtěli bychom rozšířit prevenci.“

Martin Shabu 1.2.2019

Ze všech povolení se stávají právní bitvy. To je nezdravé

Ministr dopravy Dan Ťok.

„Je to zákopová válka. Někde upravíme zákon, tak se napadají formality, chce se, aby byl v dokumentaci popsaný každý kamínek. Více než 300 stran odborného textu má udělat úředník, který povoluje domky – představa, že neudělá žádnou chybu, je sci-fi. Ale musíme se s tím vypořádat,“ říká v rozhovoru ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO).

Kauce za napadání vydaných povolení. V případě neúspěchu propadne

Osamělý pilíř nedostavěného mostu „Hitlerovy“ dálnice pod Brněnskou přehradou.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce předložit další novelu zákona o urychlení výstavby dálnic. Má mimo jiné zavést kauce, napadne-li někdo vydané povolení neúspěšně. Ministr jako částku hodlá prosazovat 50 tisíc a bude se platit za každé podání zvlášť. Navíc se mají všechny environmentální otázky vypořádat v rámci EIA a pak už ne.

Máme plán B, kdyby antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch Kapsche

Dan Ťok.

Podpis mýtné smlouvy s CzechTollem a personální průvan v Českých drahách. V obou případech je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přesvědčen, že jednal správně. A v rozhovoru také říká: „Mám pocit, že Kapsch neumí prohrávat.“

Michal Pavec 12.10.2018

Poražený správce českého mýta se nevzdává. Zvažuje žalobu

Jaká je budoucnost českého mýta?

U českého mýta jde o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Dle firmy Kapsch, jež ho spravuje, ale v nedávném tendru o správu mýta neuspěla, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt s konkurenční společnosti CzechToll podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž nebyla ještě uzavřena.

Michal Pavec 11.10.2018