Japonsko

Prognóza OECD: Ekonomický ústup Západu

Studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj předvídá do roku 2060 velké změny v globální ekonomice a vzestup Indie a Číny.

Přemysl Houda 11.11.2012

Obnova po tsunami aneb „Porcování medvěda“ po japonsku

Zemětřesením a tsunami postižená japonská prefektura Iwate měsíc po přírodní katastrofě v dubnu 2011 a letos v září.

Až čtvrtina bilionových prostředků určených k oživení zdevastovaných regionů skončila v projektech s živelní pohromou zcela nesouvisejících.

Ondřej Hýbl 17.10.2012

Čínský nacionalismus aneb Jak odvést pozornost od domácích problémů

Spontánní protijaponské nepokoje jsou v dnes v Číně častým jevem; vláda je vůči nim maximálně tolerantní.

Nedávné protijaponské bouře v Číně rovněž ukazují potenciál lidového nacionalismu k ovlivnění politiky vládnoucí komunistické strany.

Japonsko-čínské hádanky okolo hromady kamení

Spor o neobydlené ostrovy ve Východočínském moři budí emoce v Číně i Japonsku.

Do nečekaně rychle a vysoko vyhroceného sporu o ostrovy Senkaku/Tiao-jü mezi Čínou a Japonskem se budou muset chtě nechtě zapojit USA.

Ondřej Hýbl 4.10.2012

Japonsko-čínské emoce 67 let po válce

Číňané protestují 18. září, v den výročí japonské anexe Mandžuska, proti Japonsku. Původní záminkou je spor o souostroví Sensaku, čínsky Tiao-jü.

Spor o souostroví Senkaku neboli Tiao-jü ohrožuje stabilitu v jihovýchodní Asii a připomíná, že staré křivdy stále nejsou zapomenuty.

Ondřej Hýbl 30.9.2012

Deset nejvzdělanějších zemí světa. Přesněji nejvíce vzdělávaných.

V Japonsku má terciární vzdělání 45 procent obyvatel, uvádí MarketWatch,com.

Nejvyšší podíl vysokoškolsky vzdělané populace má Kanada, následovaná Izraelem a Japonskem.

Apple zatím s Googlem prohrává souboj na mapách světa

Apple sklidil za své mapy v nové verzi operačního systému spoustu „pochvalných“ příspěvků. Tento se například objevil na serveru Mashable.com.

Nejen Pražský hrad na Strahově, ale i papírny místo tokijského letiště. Nové mapy od Applu firma evidentně došívala hodně horkou jehlou.

Ondřej Hýbl 21.9.2012

Konečná zpráva o Fukušimě: Nehodu způsobil lidský faktor

Veřejné mínění se v Japonsku po havárii ve Fukušimě v březnu 2011 prudce obrátilo proti další existenci jaderných elektráren.

Společnost TEPCO patrně opravdu v okamžicích vrcholící krize zvažovala elektrárnu kompletně evakuovat a reaktory nechat napospas osudu.

Proč tolik povyku kvůli „obyčejné“ elektřině

V Japonsku probíhají demonstrace, jaké už dlouho nemají v zemi obdoby.

K demonstracím proti jaderné energii v Japonsku se začaly přidávat i ne zcela pochopitelně jednající existence politického života.

Sněženky a machři aneb Kdo má jak cestovat na olympiádu?

Že by japonští bafuňáři v případě letu fotbalistů a fotbalistek do Londýna stále uvažovali v intencích tradičního postavení japonské ženy?

Nový diktátorský typ zrodilo Japonsko

Hašimotovi je třiačtyřicet, byl ósackým prefektem, od listopadu je ósackým primátorem a chce být japonským premiérem.

Populární primátor Ósaky Tóru Hašimoto má našlápnuto k tomu, aby zatřásl japonským politickým systémem a změnil status quo.

Jak hodit vidle do „pandí diplomacie“

Pandí matka Shin Shin v dubnu žádnou diplomacii neřešila a spokojeně v tokijské zoo pojídala bambus.

Narození a brzká smrt pandy v Japonsku rozjásaly a rozplakaly politiky v Tokiu i Pekingu. Geopolitický spor ale zůstal nevyřešen.

Jáchym Topol – foglarovec, kotlíkář a lesní duch kandiduje do Senátu

Dle spisovatele Jáchyma Topola všichni vězíme v politice, ať chceme, či nechceme, a tudíž to, že dostihla právě jeho, není až natolik unikátní.

Rozhovor s českým spisovatelem a publicistou o důvodech jeho vstupu do politiky. Stal se totiž kandidátem na senátora za Stranu zelených.

Krize v Japonsku bortí tradice aneb Do naha, cizinče!

Jak se nechovat v japonských lázních onsen – instruktáž, na niž klient v Ósace narazí hned při vstupu.

Ósaka je prvním japonským městem, kde do veřejných lázní provozovatelé otevřeně zvou zahraniční klientelu. Ondřej Hýbl šel příkladem.

Ondřej Hýbl 10.7.2012

Japonci nechtějí řídit auta. Už to není „cool“.

Toyota angažovala do své reklamy zaměřené na mladé zákazníky francouzského herce Jeana Rena.

V nezvyklé reklamní kampani, k níž se odhodlal výrobce automobilů Toyota, učí Jean Reno alias kocour Doraemon mladé Japonce řídit.

Ondřej Hýbl 24.6.2012