Islám

Studie věhlasné instituce: Náboženství má budoucnost

Modlení je v Nigérii dobrý byznys.

Když v 50. letech 20. století, futurologové nastiňovali své vize budoucnosti, náboženská víra v nich nehrála velkou roli. Někteří předpokládali, že v roce 2050 už lidé v žádného boha věřit nebudou. Nová studie Pew Research Center ukazuje, že tomu bude jinak.

Petr Vančura: Podstatou úspěšné civilizace je vzájemná úcta

Tomáš Halík.

Článek „Proč nejsem Charlie“ v LN teologa a sociologa náboženství Tomáše Halíka vyvolal řadu kritických i vstřícných ohlasů. Ten se s nimi vyrovnal v příspěvku „Případ Charlie“ na ČESKÉ POZICI, na nějž zareagoval svým článkem diplomat Michal Žantovský. Ten pak přiměl k reakci současného předsedu občanského sdružení ZVON Petra Vančuru.

Demokracie může fungovat i v Africe. Nigérie je příkladem.

Nigerský prezident Goodluck Jonathan oznámil svou kandidaturu do dalšího funkčního období prostřednictvím Facebooku.

Goodluck Ebele Jonathan je prvním prezidentem nejlidnatější země černého kontinentu, který prohrál svobodné volby a porážku uznal. Tato zpráva potvrzuje trend, že Afrika navzdory zoufalé pověsti přestává být světadílem ovládaným pouze tyrany a že i v těch nejchudších státech se lze řídit demokratickými principy. Píše Tomáš Nídr.

Miroslav Hudec: Diskuse o Charlie je spíše o naší civilizaci

Tomáš Halík.

Článek „Proč nejsem Charlie“ v LN teologa Tomáše Halíka vyvolal řadu kritických i vstřícných ohlasů. Ten se s nimi vyrovnal v přípěvku „Případ Charlie“ na ČESKÉ POZICI, na nějž zareagoval svým článkem diplomat Michal Žantovský. Všechny pak přiměly k reakci psychologa Miroslava Hudce.

Michal Žantovský: Halík se s podstatou Západu minul

Charlie Hebdo.

Článek „Proč nejsem Charlie“ teologa a sociologa náboženství Tomáše Halíka zveřejněný v lednu v LN vyvolal řadu kritických i vstřícných ohlasů. S nimi se Tomáš Halík vyrovnal v přípěvku „Případ Charlie“ v únorové příloze LN Česká pozice. Na něj nyní reaguje diplomat Michal Žantovský.

Americká náboženská scéna jako ZOO

Martin C. Putna, Obrazy z kulturních dějin americké religiozity

Občas je třeba, aby někdo nesofistikovaný sdělil pravdu, kterou ti „chytří“ nevidí, nebo vidí, ale bojí se říct, že „král je nahý!“ Škoda, že Putnovu hezkou, poetickou a čtivou knihu v závěru poznamenala laciná a pohrdavá fobie vůči dvěma americkým náboženským skupinám – ortodoxním katolíkům a evangelikálům a „křesťanské pravici“.

Nihilismus aneb O relativismu a náboženském fundamentalismu

François Guery, Archéologie du nihilisme: De Dostoïevski aux djihadistes

Fundamentalisté tím, že kladou jedinou a nezpochybnitelnou absolutní pravdu nad dvojznačný svět, odsuzují vše světské k bezvýznamnosti – stejně jako sekulární nihilisté.

Ze světa islámu: Dluh splacený po 70 letech Aloisi Musilovi

Alois Musil, Ze světa islámu

Kniha nestora české orientalistiky měla původně vyjít za Protektorátu. Alois Musil v ní mnoho desetiletí před tím, než si kulturní antropologové začali klást otázky, kolik je islámů, rozebral cesty, po nichž se islám vydal v regionech, kam se šířil.

Násilný džihádismus a kolektivní zášť Evropanů se doplňují

Marie Le Penová a Usáma bin Ládin.

Pro budoucnost Evropy je varovné, že ústřední téma salafijské doktríny se překrývá s názory evropských nacionálních uskupení na „islám“. Píše Jan Čuřík.

Jan Čuřík 6.2.2015

Roman Joch: Svoboda projevu aneb Proč jsem i nejsem Charlie

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Halík se nebezpečně přibližuje relativismu a obviňovaní obětí ze zločinu, jehož oběťmi se samy staly,“ píše Roman Joch.

Pegidu není třeba veřejně ostouzet. Diskredituje se sama.

Desítky tisíc Němců demonstrovaly proti islámu nebo proti Pegidě (snímek z...

Tvrdit, že „jsme Pegida“, jen proto, že sdílíme odpor k fanatickému islamismu, je nesmysl. Tedy pokud nechceme jednat v zájmu pařížských teroristů, jejichž hlavním cílem bylo zasít strach a předsudky. Na článek Vladimíra Meiera reaguje Zuzana Lizcová.

Pegida nedemonstruje pouze proti islamizaci Západu

V pondělí v německých městech demonstrovali jak příznivci, tak odpůrci hnutí...

V Německu je zaručena svoboda slova i právo se shromažďovat. O toto právo byli obyvatelé Drážďan připraveni policejním zákazem všech demonstrací, tedy i té pondělní hnutí Pegida, přestože nikoho nezabili ani nezranili. Zdvihne se nyní celý svět pod heslem „Ich bin Pegida“? Ptá se Vladimír Meier.

Jen psy jsem ochotný ušetřit své jízlivosti

Michel Houellebecq, Soumission

Francouzský spisovatel Michel Houellebecq nenapsal knihu o muslimech ani o islámu, ale o západní společnosti. Té nehrozí zánik, protože by byla málo vzdělaná, příliš svobodná a otevřená imigrantům, nýbrž proto, že je málokdo schopný milovat druhého.

Evropa se stává stále víc muslimskou

Modlící se muslimové v Paříži.

Islámští duchovní tvrdí, že nárůst počtu evropských obyvatel muslimské víry je důsledkem globalizace, přičemž odsuzují Islámský stát. Podle šejcha Abdela Rahmana Mihalffyho nastala stabilizace strachu ve formě jakéhosi státu. A tento vyšší stupeň strachu se bude dál šířit po světě. Kolik Evropanů mu však po pařížském masakru uvěří?

István Léko 15.1.2015

Nedělejme, co po nás chtějí teroristé

Výbuch (ilustrační foto).

Pařížské události vyvolávají především otazníky, nikoli vykřičníky. I proto je dobré neunáhlit se v soudech, natož případných přijatých opatřeních. Islám totiž dezinterpretují pouze dvě skupiny lidí: islamisté a islamofobové, 1,5 miliardy muslimů na světě islám jako náboženství války nevykládá.