Doprava

Kůrovcová kalamita: Kůrovec nezná ani hranice, ani vlastníka

Poražené napadené stromy svozí na hromadu a odvezou je před vyrojením dospělých...

Kůrovcová kalamita je největší v české historii. Kromě problémů s nedostatkem zaměstnanců musí stát také řešit, že pro dřevo není odběratel. Očekává se, že letos se nenajde zájemce pro 1,5 až 2,5 milionu kubíků kalamitního, převážně kůrovcového dřeva. Sklady jsou přitom přeplněné, ministerstvo zemědělství proto bude hledat další.

Eliška Nová 13.6.2018

Ministerstvo obrany hledá letecké přepravce pro zahraniční mise

Hercules EC-130H Compass Call.

Česká armáda nemá vlastní kapacity pro strategickou leteckou přepravu armádní techniky a nadrozměrných nákladů pro zahraniční mise. Dosavadní systém se hroutí. Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124.

Musíme vybudovat důvěru společnosti v autonomní auta

Jacques Aschenbroich, šéf francouzské společnosti Valeo.

„Autonomní auta přicházejí, ale rozdělil bych to na dva odlišné trhy. Jedním je, co nazýváme ,robotaxi‘, což přijde brzy. Druhá část je trh, kdy si budeme moci koupit plně autonomní vůz bez volantu a pedálů. Ta je mnohem vzdálenější, tak deset let,“ říká v rozhovoru nejvyšší šéf skupiny Valeo Jacques Aschenbroich.

Naučili jsme Rusy jíst paštiky

Dvojí kvalita? Celoevropská regulace není potřeba, míní Martin Štrupl: „Je to...

Výrobci paštik Májka, dětské výživy Hamánek nebo kečupů Otma se loni dařilo zejména ve východních zemích. „Na americký trh, severní ani jižní, nemáme ambice,“ říká v rozhovoru Martin Štrupl, generální ředitel společnosti Hamé, jež sponzoruje biatlon.

Vládní dárek pro cestující. Státní kasa přijde o 5,8 miliardy

Lokomotiva řady 380 nazývaná Emil Zátopek

Vláda v demisi nachystala pro vybrané cestující dárek. Od 10. června dítěti, studentovi do 26 let či důchodci nad 65 let stát zaplatí tři čtvrtiny ceny jízdenky za vlak a autobus. Úředníci spočítali, že náklady státu na kompenzace se mohou vyšplhat na 5,8 miliardy ročně, ale připouštějí, že jde jen o odhad a náklady mohou být vyšší.

Michal Pavec 10.4.2018

Praha by se měla více prezentovat jako místo pro byznys

Marie Passburg, generální ředitelka Skanska Property Czech Republic.

„V Praze se skvěle žije. Pokud by se měla prezentovat jako místo byznysu, infrastruktura bude důležitým aspektem,“ říká generální ředitelka Skanska Property Czech Republic Marie Passburg v posledním rozhovoru z 20dílného seriálu LN a Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí o budoucnosti Prahy.

Praha by v konkurenci světových měst mohla uspět

Praha.

Ve 20dílném seriálu rozhovorů Pražské perspektivy, který připravily LN a ARTN, se k problémům Prahy vyjádřilo 20 osobností – od developerů přes architekty až po provozovatele soukromé galerie. Ohledně směřování české metropole jsou vesměs optimistické, ale například jí chybí vize.

Projekty sdílení zatím v Praze nevyčerpaly svůj potenciál

Dita Přikrylová, datová analytička.

„Jsem asi deformovaná svou sociální bublinou. Znám Prahu jinak. Je to tím, že se pohybuji v komunitě lidí, která se snaží svět kolem sebe zlepšovat,“ říká v rozhovoru datová analytička Dita Přikrylová, 19. pokračování 20dílného seriálu LN a Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí o budoucnosti Prahy.

Plavecký mariáš na kanálu Dunaj–Odra–Labe

O výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe se uvažuje už sto let.

Na článek „Kanál D-O-L znovu na stole. Jak dopadne tentokrát?“ o výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe zareagoval investiční expert Jiří Suk. Podle něho jde o mimořádně špatnou investici – obrovské náklady, komplikace, téměř žádné efekty. Subvence by představovaly past, ze které není cesta ven. Byla by to vleklá stavba národní kocoviny.

Jiří Suk 12.2.2018

Praha není rezervací, ani by se jí neměla stát

Zdeněk Lukeš, historik architektury .

V Češích je jistá konzervativnost, je přesvědčen historik architektury Zdeněk Lukeš. To platilo i dříve, ale o stavbách se tolik nediskutovalo. „Zbourala se řada budov velké historické hodnoty, což by dnes bylo nemyslitelné,“ říká v osmnáctém rozhovoru 20dílného seriálu LN a Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí o budoucnosti Prahy.

Volné jízdné pro seniory a studenty budou u všech dopravců

Dan Ťok.

Studenti a senioři jezdící zdarma by kasu přišli na několik miliard. „Služba není úplně zdarma. Lépe řečeno, že je třeba se zaregistrovat a zaplatit roční poplatek,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Michal Pavec 2.2.2018

Ekonomizace Prahy nakonec vytlačí lidský prvek

Václav Cílek, geolog, klimatolog, spisovatel, filozof a popularizátor vědy.

„Donuty jsou koblížky s dírou uprostřed. V Praze je zhruba v hranicích rezervace. V centru ubývá lidí, jsou tam kanceláře a prázdné domy. Historická část Prahy přestává žít,“ tvrdí v rozhovoru, 15. pokračování 20dílného seriálu LN a Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí o budoucnosti Prahy, geolog a popularizátor vědy Václav Cílek.

Praha je historické město a architekt to musí brát v úvahu

Petr Palička, managing director ve skupině Penta Investments.

Podle Petra Paličky, managing directora ve skupině Penta Investments, je největším handicapem Prahy nevyřešená doprava. „To zásadně omezuje rozvoj určitých částí Prahy,“ říká v rozhovoru, čtrnáctém pokračování 20dílného seriálu LN a ARTN o budoucnosti Prahy.

Na stanicích měření emisí automobilů je složitější podvádět

Výfukové plyny.

S prvním lednem letošního roku začali kontroloři pořizovat fotodokumentaci měření a odesílat ji do databáze ministerstva dopravy. Tady se snímky a výsledky kontroly ukládají.

Eliška Nová 12.1.2018

Historické jádro Prahy je třeba obohatit

Architekt Josef Pleskot

Podle architekta Josefa Pleskota je Česko malou, ušlápnutou zemí. „Nemůžeme si představovat, že by z Prahy mohla být metropole srovnatelná s Berlínem, Paříží nebo s Kodaní. Je krásná, ale málo sebevědomá,“ konstatuje v rozhovoru, třináctém pokračování 20dílného seriálu LN a Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí o budoucnosti Prahy.