Doprava

Celý projekt dopravní stavby by nově měli vypracovat soutěžící

Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku.

Roman Šitner 19.3.2019

Moos: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces

Petr Moos.

Národní vlakový dopravce zastavil před důležitou výhybkou. RegioJet a další soukromníci mu už dlouhý čas přebírají tratě – a ČD se brání. „Novými vlaky i moderním prodejem jízdenek,“ říká Petr Moos, šéf dozorčí rady Českých drah.

Michal Pavec 9.3.2019

Drtivá většina dopravních staveb se roky zadrhává

Stávající konec dálnice D11 u Hradce Králové.

Dvě investorské organizace, jež spadají pod resort dopravy – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty –, daly pro vládu dohromady smutné čtení, v němž shrnuly, kolik projektů se zadrhává na vleklém papírování. U 99 procent připravovaných staveb, které vyžadují povolení podle stavebního zákona, je nějaké zdržení.

Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Průvodčí (ilustrační foto).

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

Michal Pavec 6.2.2019

Počet řidičů pod vlivem drog roste

Policejní prezident Jan Švejdar.

Nový policejní prezident Jan Švejdar v rozhovoru říká: „Drogy hýbou společností. Problematice by se mělo věnovat více lidí. Chtěli bychom rozšířit prevenci.“

Martin Shabu 1.2.2019

Porovnávat efektivitu jakoby téhož je složité

Proč se tak liší britská a japonská železnice?

Deník The Financial Times srovnal britskou a japonskou privatizaci železnic. V Británii je železniční doprava kritizována, ale v Japonsku funguje. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Jak si vysvětlujete rozdíly ve fungování britské a japonské železnice?

Jan Macháček 31.1.2019

Tankodromy pryč, moderní dálnice sem. Pomoci má obří půjčka

Provizorní pruhy na modernizované dálnici D1.

Od neustále rozkopaných tankodromů k moderním silnicím a dálnicím vhodným pro 21. století. Takový je plán ministerstva dopravy, které si na stovky náročných staveb hodlá půjčit peníze od Evropské investiční banky. Vedení resortu počítá s osmdesáti miliardami. Skok vpřed je ale v plánu také pro železnice.

Lidé ujíždějí od nehod. Vyhýbají se ztrátě bodů a vyšší pojistce

Fabie po srážce s motorkami.

Od každé šesté nehody loni viník ujel. Včasná pomoc u těžkých zranění přitom rozhoduje o tom, jak vážné následky si oběť nehody odnese, a někdy i o tom, jestli zůstane naživu. Lidé se podle dopravních psychologů takového nemorálního jednání dopouštějí z obavy ze ztráty bodů či dražší pojistky. Riskují ale vězení.

Zjistí-li pojišťovna, že řidič je nemajetný, jde po majiteli auta

Josef Biňovec, advokát specializovaný na dopravní nehody.

„Řidič odpovídá pouze subjektivně, tedy jen v případě, že dopravní nehodu zaviní. Řidič se může zprostit odpovědnosti a odnese to vlastník či provozovatel vozidla,“ říká v rozhovoru Josef Biňovec, advokát specializovaný na dopravní nehody.

Ťok: Poptávku policie po dronech určitě podpořím

Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce prosadit změny v bodovém systému a soustředit se i na České dráhy. „Jeden z největších problémů je nepředvídatelnost a nedostatek informací. Komunikace s cestujícím je zásadní,“ říká v rozhovoru.

Eliška Nová 8.8.2018

V centru Prahy je třeba omezit spíše auta než jízdní kola

Osobní automobil zaparkovaný na kolejích způsobil dopravní kolaps v Praze 5.

Na Praze 1 nastal čas pro racionální řešení dopravy – omezit neekonomickou, neekologickou a na prostor náročnou a nezdravou a podpořit ekonomickou, prostorově skromnou, ekologickou a zdravou.

Jančura: Budeme chtít nazpět cestující, jež nám vzal Flixbus

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel...

Majitel Student Agency Radim Jančura má nového rivala na českém trhu. Německý Flixbus začal v Česku jezdit za zlomek cen žlutých autobusů. Jančura bojuje s tímto globálním autobusovým gigantem a v rozhovoru říká, že jej chce porazit se svými vlaky.

Roman Šitner 25.7.2018

Politické elity jsou odtržené i od technologického vývoje

Politici a moderní technologie.

V poslední době se často hovoří o moderních technologiích. Například o Facebooku, blockchainu či o samořiditelných autech. Otázkou je, které téma, jemuž se dnes věnují texty o technologickém vývoji, bude za rok či dva zase šokovat.

Petr Pietraš 20.7.2018

Bude mít nové brněnské nádraží dostatečnou kapacitu?

Brněnské nádraží.

Vláda podpořila materiál, v němž se uvádí, že pro Brno je nejlepším řešením vybudovat nové hlavní nádraží, a zamítla jeho variantu poblíž toho současného. Ministr dopravy Dan Ťok podpořil přesun s tím, že považuje za nutné, aby se konečně o poloze nové železniční křižovatky v jihomoravské metropoli rozhodlo a přestal se marnit čas.

Roman Šitner 17.7.2018

Šéf ČD: Zkoumáme podmínky možného vstupu do Leo Expressu a RegioJetu

Ve srovnání se silniční dopravou se to sice podle Pavla Krtka může zdát, „kdyby...

„Železnice není drahá. Drahá se zdá, neboť do silniční dopravy nejsou započteny všechny náklady. Budujeme značku, že České dráhy nejsou mastodont osmdesátých let, ale moderní značka,“ říká v rozhovoru generální ředitel ČD Pavel Krtek.