Dějiny

Po listopadu 1989 rozvoj občanských aktivit nenastal

Listopad 1989

Signatář Charty 77 a jeden z nejpůvodnějších českých historiků Jan Tesař žije v Brezové pod Bradlom na Slovensku, ale občas zavítá i do moravské metropole. A právě v Brně umožnil vést rozhovor a debatovat nejen o roli státu, konformitě, disentu a českých a československých dějinách, ale především o současnosti, zvláště pak o tom, co se mu na ní nelíbí.

Přemysl Houda 17.11.2018

Jak odkrýt souvislosti zasuté pod racionálním moderním myšlením

Carl Gustav Jung, Wolfgang Ernst Pauli, Příroda a duše.

Švýcarský psychoterapeut Carl Gustav Jung a rakouský teoretický fyzik Wolfgang Ernst Pauli dospěli k podobným závěrům, přestože každý z pozice vlastní profese. Jungovo „Já“ přesahuje ego – neváže se na lineární čas, přičemž používá jiný způsob posloupnosti. Tomu odpovídají úvahy Pauliho.

Historik Šebek: Kardinál se konečně dočkal satisfakce

Z baziliky Panny Marie v areálu pražského Strahovského kláštera vyšlo smuteční...

Silně lidsky na mne působil moment, kdy Beranova rakev opouštěla kapli římské koleje za zvuku české státní hymny. Byl jsem dojat, přiznává církevní historik Jaroslav Šebek z Akademie věd ČR. Podle něj lze převoz Beranových ostatků srovnat s gesty papežů směřujících k rehabilitaci Jana Husa.

Odstranění atomové bomby rozumem zatím nemá politickou odezvu

Karl Jaspers, Atomová bomba a budoucnost lidstva. Politické vědomí v naší době.

Úsilí o filozofické uchopení nebezpečí, jež představuje atomová bomba, odstartoval v roce 1957 německý filozof Karl Jaspers (1883–1969) zveřejněním své knihy Atomová bomba a budoucnost lidstva. Šedesát let poté, co byla poprvé vydána, vyšel její český překlad, což je příležitost k zamyšlení nad změnou světové situace za tuto dobu.

Demokratický právní stát: Pán, jenž trestá, káže a protežuje

Společenská smlouva.

Brodíme se tekutými písky moderní společnosti, jež neoznačují jen relativismus postpravdového světa, ale přinášejí i efekt písečné bouře – oslepují. Místo vědění nastupuje víra – nikoli v ušlechtilé ideály pravdy, spravedlnosti, rovnosti, svobody a rozumu, ale v postideály ohrožující společenskou smlouvu.

Mystika je proměna sexuální energie v lásku k Bohu

Anselm Grün, Gerhard Riedl, Mystika a erós.

V dějinách náboženství existují dva proudy. První by chtěl dospět k Bohu zřeknutím se sexuality, druhý zakoušením sexuality a erósu. Mystika a erós patří k sobě a oddělení vedlo k neblahým hnutím. Mystika by neměla být únikem od sexuality, ale jejím naplněním.

Volby do sněmovny by neměly být zásadním „horizontem událostí“

Diktátor a spasitel.

Mělo by se učit, že žijeme v demokracii jako ve špatném systému vlády tvořeném chybujícími lidmi. To musíme dokázat skousnout, chceme-li mít status nespokojeného občana s nezadatelnými ústavními právy, a nikoliv spokojeného poddaného vyhřívajícího se v přízni ochranitele.

Kdo vítězí ve velké hře dějin...

Robert Bauval, Graham Hancock, Velká hra dějin. Odhalení tajemných pravidel...

Za vším podstatným stojí averze „dvou světů“, jejíž kořeny sahají hluboko do historie a jejíž „kyselé“ plody sklízíme dodnes. Jádrem věčného sporu je střet antagonistických sil – tmy a světla, dobra a zla –, který však není černobílý. Na jedné straně stojí osvícení a tolerantní názory a na druhé mocenská fanatická nebo zištná síla.

Děsivé obrazy současné ČSSD

Delegáti hlasují během druhého dne sjezdu sociální demokracie.

Podnikatel, jehož pradědeček jako dělník v továrně zakládal sociální demokracii, v dopise píše: „Kam přivedli současní vůdcové tuhle kdysi hrdou a velkou stranu, jejímž hlavním krédem byla solidarita, pomoc dělnictvu a chudým? Kde je ta strana, co navazuje na své velké předchůdce, buduje moderní stát a hájí slabší ve společnosti?“

István Léko 15.6.2017

Latina vytváří z barbarů mravné lidi

Wilfried Stroh, Latina je mrtvá, ať žije latina!.

Údělem latiny je od jejího vzestupu umírat a vstávat z mrtvých. Tradičně byla nositelkou toho nejlepšího z evropské vzdělanosti. Poučeni tím, bychom se neměli oddávat iluzi, že bez latiny lze budovat zdárný školský systém – ponecháme-li ji totiž dnes mrtvou, měli bychom uznat, že s tím zemřelo i to nejlepší z evropské vzdělanosti.

Kontrola nemůže být nikdy absolutní

Ikonický snímek z náměstí Tchien-an-men: muž čelí tankům, jež proti...

Čínský spisovatel Liao I-wu napsal před masakrem na pekingském náměstí Nebeského klidu 4. června báseň, kterou veřejně předčítal. V roce 1990 byl odsouzen ke čtyřem letům vězení. Po návratu z něj žil na okraji společnosti a od roku 2011 v Německu. Letos v květnu navštívil Prahu a v rozhovoru říká: „V Číně i zářivé pochází ze zlého.“

Přemysl Houda 11.6.2017

Jak se německý bankéř z 15. století dostal na vrchol

Německý bankéř Jakob Fugger (1459–1525) od Albrechta Dürer.

Jakob Fugger (1459–1525), německý bankéř, který financoval krále, šlechtice, papeže a biskupy, byl nejbohatším člověkem na světě. Jeho majetek je odhadován na 400 miliard dolarů – zhruba dvě procenta HDP tehdejší Evropy –, přičemž jeho děda pracoval na polích jako sedlák. Na svém rychlém vzestupu se Jakob Fugger řídil sedmi radami.

István Léko 25.5.2017

Témata populistů je třeba převzít

Populisté na vzestupu. Jedním z mnoha negativních důsledků migrační krize je...

Jednou za čas v lidských dějinách přicházejí „hvězdné hodiny“ populistů a demagogů. Je nebezpečné vyklidit pole a v nemístné demokratické ušlechtilosti jim přenechat prostor, ve kterém mohou lid nerušeně ovlivňovat.

Evropská integrace potřebuje objevit ztracený étos

Krize identity Evropské unie.

Pokud má Evropská unie přežít a být prospěšná, měla by reformovat své vnitřní procesy tak, aby odrážely realitu, vrátit některé pravomoci členským zemím EU a jasně definovat kompetence. Krize EU se týká její identity a toho, co reprezentuje a hájí. Bude-li nadále stavět Evropu na hlavu, její konec je nevyhnutelný.

Andrej Duhan 13.5.2017

Čínské léčebné postupy vyžadují stejné studium jako západní

Čínská medicína (ilustrační foto)

V Lidových novinách vyšel v sobotu 4. března 2017 článek K čemu ta adorace čínské medicíny? Leoše Kyši, šéfa českého klubu Sisyfos. Zareagovala na něj lékařka Ludmila Bendová, která se tradiční čínské medicíně věnuje 25 let. A ptá se: Jak docílit rovnováhy mezi nekritickým přijímáním a dogmatickým odmítáním tradiční čínské medicíny?