Automobilový průmysl

Jízdu na okruhu by si měl vyzkoušet každý. Kvůli bezpečnosti

Lexus CT 200h

Jízda na hraně na uzavřené trati není jen obyčejná zábava – naučí, jak mít auto pod kontrolou. A díky tomu jezdit bezpečněji.

Budou si roboti kupovat auta?

Martin Ford, Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future.

Důsledkem automatizace a robotizace je stagnace příjmů. Americké platy dosáhly vrcholu v roce 1973, od té doby kupní síla Američanů klesá. A kvůli robotizaci se bude ve vyspělých ekonomikách nadále snižovat. Najít si práci je stále obtížnější i pro právníky či novináře, u nichž se zdálo, že je automatizace neohrožuje.

Brusson: Lidé budou chtít vlastnit auto vždy

Smog z aut - ilustrační foto.

Desítky milionů volných sedadel jsou každý den v milionech aut brázdících silnice po celém světě. BlaBlaCar se snaží tato sedadla zaplnit a přispět majitelům na provoz vozů. Podle spoluzakladatele Nicolase Brussona má tato snaha smysl i ve světě se samořiditelnými auty. Věří, že lidé budou auta stále chtít vlastnit.

Samořiditelné auto už není sci-fi. Bude mít i svědomí?

Chytrá technika Valeo přináší funkce pro samořiditelná auta

Samořiditelná auta lze dnes potkat jen na vybraných místech. Zanedlouho by se k nim mohla přidat i Praha. Než se však stanou samozřejmostí, je třeba vyřešit i právní a morální otázky jejich provozu.

Samoříditelné auto: Děsivá představa, nebo spásná budoucnost?

Vývoj aneb Volvo XC90 z roku 2015 versus model V70 z roku 2005.

Zkušenosti s pilotovanými systémy řízení ukazují, že cesta ke zcela autonomním vozům bude ještě trnitá. Autonomní vozidla jsou však jasnou budoucností osobní mobility. Otázkou je, kdy dorazí.

Luděk Vokáč 29.10.2016

Výrobu aut zatím nic nenahradí

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Automobilový průmysl je pro Českou republiku klíčový. Spolupracovník LN Jan Macháček se českých ekonomů, analytiků a pedagogů ptá: Je závislost České republiky na automobilovém průmyslu příliš velká či dokonce nebezpečná?

Jan Macháček 27.10.2016

Právo dopady automatizace nevyřeší

Umělá inteligence.

Učiníme-li každé, dokonce velmi abstraktní nebo častěji velmi absurdní riziko jakékoliv lidské činnosti záminkou pro hledání právní odpovědnosti, rozmělňujeme ji na padrť. Budeme-li navíc hledat cesty, jak učinit „právně odpovědnými“ moderní automatické stroje, vysměje se nám budoucnost.

Eurokomisařka Jourová koordinuje postup proti Volkswagenu

Koncern VW mohl nainstalovat podvodné měření do 11 milionu automobilů

Loni 18. září americká Agentura pro ochranu životního prostředí zveřejnila, že Volkswagen porušil tamní zákon o ochraně ovzduší. Nyní eurokomisařka Věra Jourová koncern obvinila z porušování pravidel EU.

Stát upraví pravidla pro pumpaře. Změny se dotknou i elektroaut.

Nabíjecí „pumpa“ pro elektromobily funguje od léta 2016 na D1

Novela zákona o pohonných hmotách mění řadu pravidel při tankování u benzinek. A dotkne se i elektrovozů – vybudovat nabíjecí stanici pro elektromobily bude složitější než dosud.

Miroslav Petr 6.9.2016

Lithium-iontové elektrické články budou ještě vládnout

Takto vypadá budoucnost elektromobilů podle Chevroletu

Elektromobily, elektroniku a obnovitelné zdroje spojuje uchovávání energie v bateriích a akumulátorech. Jejich tempo inovací je však podstatně nižší než rozvoj mobilních a přenosných elektronických zařízení.

Firma Airbus: Samořiditelný automobil i autobus míří do vzduchu

Logo letecké společnosti Airbus.

Firma Airbus připravuje létající stroje pro osobní, nákladní i městskou hromadnou dopravu. Technologie již má z valné části k dispozici, přesvědčit musí společnost, trh a úřady.

Kdo ponese odpovědnost za jednání robotů?

Kdo odpovídá za roboty?

Umělá inteligence pomalu vstupuje do lidského života. České právo ale není na nástup robotů připravené. Právníci se shodují jen v základních otázkách. Výrobci robotů patrně přenesou svou odpovědnost za umělou inteligenci na zákazníky.

Elektrický automobil tesla už objevil Česko

Nová podoba elektromobilu Tesla S.

Kolegové z branže usedají za volant automobilů Maybach, Maserati, Bentley nebo Mercedes-Benz S. Jeden z nejvlivnějších právníků a přítel Bohuslava Sobotky Radek Pokorný se vymyká. V garáži má elektrický automobil. V Nizozemsku si koupil teslu.

Displej důležitější než volant. Byznys s palubními systémy roste.

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu modernizovaného Superbu

Hlavními ovládacími prvky automobilů byly vždy volant a pedály, v poslední době to ale vypadá, že důležitější jsou čím dál větší displeje. Ideálně dotykové. Auto bez pořádné „televize“ na palubní desce se téměř nedá koupit.

Sdílená ekonomika zatím přinesla jen 140 znaků

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Webové služby, jako je Uber či Airbnb, nejsou nositeli převratného technologického pokroku, jak se své podnikání snaží prodávat, ale pouze nového obchodního způsobu. Jeho základ netvoří inovace, ale využití technologií k obcházení tradičních výrobních procesů a k přímému oslovování zákazníků místo masového prodeje. Píše Petr Pietraš.