Automobilový průmysl

Prosadí-li se v Německu elektromobily, obrátí to českou ekonomiku

Elektromobil Volkswagen ID.3, ilustrační foto.

Dnes se na výrobě spalovacích motorů podílejí stovky českých firem. Eletromotory jsou oproti tomu jednodušší a jejich výrobu mohou převzít roboti. A ti stojí v Německu stejně jako u nás, takže čeští subdodavatelé nebudou třeba.

Ministerstvo financí snížilo odhad růstu ekonomiky. Ale o málo

Hrubý domácí produkt.

Správce státní pokladny vyhlíží příští rok o něco pesimističtěji než na jaře. Vzhledem k situaci evropské ekonomiky, jejíž jsme součástí, je míra ministerského pesimismu malá. Snížení očekávaného růstu o 0,1 procentního bodu z 2,4 na 2,3 procenta je totiž na pozadí špatných zpráv, jež k nám proudí z Německa, jen kosmetickou změnou.

Škoda Auto čelí po letech růstu propadu prodeje v Evropě i Číně

Bude prvním evropským modelem s nápisem Škoda na pátých dveřích místo loga.

Slábnoucí evropský trh není pro Škodu Auto jedinou překážkou, která jí komplikuje dosáhnout ambiciózních prodejních cílů. Na nejvíce ziskovou českou firmu tvrdě dopadá i americko-čínská obchodní válka. Její prodeje automobilů v Číně klesají od loňského léta – za první pololetí letošního roku o 14 procent oproti prvnímu pololetí 2018.

Skryté pumpy to budou mít těžší. Stát je bude kontrolovat přísněji

Tankování nafty.

O neveřejných pumpách stát hovoří jako o „výdejnách“. Správně by totiž měly naftu či benzin vydávat jen pro tankování vlastní techniky, například zemědělských nebo lesnických strojů, autobusů či vozíků. Leckde však prodávají palivo za „dobrou cenu“ i místním řidičům. To by teď mělo skončit. Stát se rozhodl pro přísnější kontroly.

Miroslav Petr 2.8.2019

Obchodní válka USA s Čínou: Pokles čínského hospodářského růstu

Setkání Trumpa s Si Ťin-pchingaem v Buenos Aires.

Druhá největší světová ekonomika pozvolna zpomaluje, tamní statistický úřad každého čtvrt roku zveřejňuje stále méně optimistická čísla. Podle nejnovějších dat rostlo čínské hospodářství ve druhém letošním čtvrtletí meziročně tempem 6,2 procenta. To je nejpomalejší růst za uplynulých 27 let, odkdy se čtvrtletní data v Číně sledují.

Vojtěch Wolf 30.7.2019

Zájem o biometan jako alternativní palivo je zatím mizivý

Bioplynová stanice na výrobu elektřiny v Meclově na Domažlicku, kterou 21. června 2013 otevřela společnost Meclovská zemědělská.

Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí do konce září dotaci až sto milionů korun na výrobu biometanu pro pohon automobilů. V první výzvě byly podány dva projekty v celkové výši dotace 32 milionů korun. Schválen byl pouze jeden z nich, ale dosud nebyl proplacen. Na druhou výzvu se prozatím žádný zájemce o výrobu biometanu nepřihlásil.

Miroslav Petr 30.7.2019

Policie si posvítí na výfuky. Její přístroj odhalí chybějící filtr

Měření emisí (Ilustrační foto).

Ministerstvo dopravy koupilo přístroj, který rozpozná chybějící nebo poškozený filtr pevných částic. Důvod je prostý. Po českých silnicích jezdí podle odhadů zhruba milion aut s filtrem nefunkčním či úplně vymontovaným. Tato část vozu přitom zachycuje rakovinotvorné látky vznikající při spalování nafty.

Eliška Nová 9.7.2019

Čeká automobilový průmysl prosperita, nebo propad?

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Podle ikony Silicon Valley Petera Diamandise se výroba aut v příštích 20 letech může propadnout na desetinu. Automobilky ale mají velkou šanci, již dosud ignorovaly – naše data.

Německá radost z odvrácení hrozby recese může být předčasná

Odejdou Ukrajinci poté, co se jim otevře německý pracovní trh, do Německa?

Navzdory prvním známkám, že se Německo odlepilo ode dna, zahraniční obchod – hlavní tahoun tamní ekonomiky – nadále oslabuje. Nejsilněji zasáhl propad vývozce v oboru strojírenství, kam patří automobilový průmysl. Poprvé po šesti letech mezi oslovenými převážily firmy, které očekávají namísto růstu zakázek ze zahraničí jejich pokles.

Fiat Chrysler jedná o fúzi s automobilkou Renault

Renault Clio na autosalonu v Ženevě

Renault začal vyjednávat o spojení s Fiatem (automobilka Fiat Chrysler). Jak to dopadne, není jisté, záleží i na politicích. Jde o transakci za zhruba 35 miliard eur. Fiat partnera hledá dlouho. Spojenectví nabízel aktivně téměř všem: General Motors, Peugeotu, Hyundaii, mluvilo se i o spojení s Volkswagenem. Nic z toho ale nedopadlo.

Evropská rada by měla být koaliční vládou Evropy

Premiér Andrej Babiš na pondělní tiskové konferenci.

„Potřebujeme méně Evropy a efektivnější Evropu. Prosazovat, aby to byl silný pakt členských států. Ne že národní státy de facto skončí. Musí existovat a být sebevědomé. Evropa musí být společenstvím silných, nezávislých národů, které spolupracují na důležitých projektech s nadnárodním významem,“ říká v rozhovoru premiér Andrej Babiš.

Už i Škoda se rozhodla vsadit na elektromobilitu

Škoda Superb Scout

Škoda vstoupila do elektrické éry, do roku 2025 chce prodávat čtvrtinu produkce v podobě elektrifikovaných aut. Baterie dostaly největší a nejmenší model: Superb a Citigo. Výroba začne letos v Bratislavě. Novinka slibuje dojezd až 265 km na jedno nabití. Z rychlodobíjecí stanice se na 80 procent dobije asi za jednu hodinu.

Skončila doba, kdy byl stát slabý vyjednávač, ať cíleně, či ne

Ministr průmyslu Karel Havlíček.

„Musíme mluvit s představiteli trhu, bez nich strategie nevymyslíme. Ale poslouchat, co říkají, neznamená, že si necháme diktovat. Vládní experti musejí zkoumat, zda někde není úhybný manévr, někdo nepodlehl zájmové skupině, nejede na vlně někoho, kdo ho pase,“ říká v rozhovoru nový ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Český národní zájem existuje. A je třeba o něm mluvit

Konference Český národní zájem.

Na otázku, jaký je náš současný národní zájem, hledala odpověď konference Český národní zájem, již v Černínském paláci, sídle ministerstva zahraničí, 14. května uspořádala společnost Mafra. Zúčastnili se jí vrcholní politici a byznysmeni. Mezi hlavní řečníky patřil premiér Andrej Babiš a prezident společnosti Deloitte Josef Kotrba.

Rolls-Royce hodlá v budoucnu elektrifikovat své modely

Prototyp elektromobilu Rolls-Royce 102EX, který se nikdy neprodával. Model ale...

Značka Rolls-Royce patří k tradičním symbolům luxusu. Pod nadvládou koncernu BMW, do kterého britská automobilka spadá, se ovšem v uplynulých letech hodně proměnila. Dle jejího šéfa Torstena Müllera-Ötvösa je to především kvůli měnícím se zákazníkům. Vozy značky považované za nejluxusnější automobilové zboží kupují „moderní boháči“.