Identita

Jak se utvářela současná Evropa. A v ní český stát a národ

Evropa očima třináctiletého Matěje.

Politická a etnická struktura současné Evropy je důsledkem 1500letého jejího vývoje po zániku Západořímské říše v roce 476. Záleží jen na nás, jaké poučení si z dějin vezmeme, ale bez jejich poznání nebudeme schopní pochopit nejnovější politické události a aktivně se jich účastnit.

Rusko dělá z Poláků eurooptimisty

Ukrajina, Rusko, USA a Evropská unie.

V důsledku odlišných historických zkušenosti je mnoho Čechů ochotných opustit Evropskou unii, pro drtivou většinu Poláků však takové řešení vůbec nepřichází v úvahu – EU považují za bezpečnostní záruku. Mají v sobě totiž hluboce zakódováno, že by to znamenalo znovu se geopoliticky ocitnout mezi Ruskem a Německem. Píše Paweł Ukielski.

Jak rozlišovat mezi lží a pravdou

Brad Blanton, Radikální upřímnost. Jak může říkání pravdy změnit váš život.

Neříkáme-li nejbližším pravdu o tom, co cítíme, drží nás to uzamčené v mentálním vězení. Čím déle v tomto uzamčeném vězení zůstáváme, tím rychleji náš život upadá do šedi a vytrácí se z něj radost. Máme na výběr se buď z tohoto vězení vysvobodit, nebo pomalu umřít. Cestou, jak se z tohoto vězení můžeme dostat, je stát se upřímnými.

Tetování: Cesta, jak definovat a uchovat vlastní identitu

Tetování.

„Člověk musel být nějak omalovaný, aby byl člověkem. Ten, kdo zůstával v přirozeném stavu, nelišil se nijak od zvířete.“ Tak slavný francouzský kulturní antropolog Claude Lévi-Strauss vysvětluje, proč si lidé v různých kulturách začali vytvářet na vlastním těle roztodivné ornamenty.

Petr Kain 19.8.2018

Patrick Buisson: Francouzský Steve Bannon

Patrick Buisson, La cause du peuple.

Podle Patricka Buissona, který v roce 2007 vedl volební kampaň bývalého francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, jež byla založená na Buissonových myšlenkách, například národní identity, Sarkozy zklamal své voliče.

Střední Evropa není protievropská. Ani se nevrací na Východ

vlajky v4

Téměř 30 let po pádu komunismu začíná v důsledku geopolitiky, historického vývoje a politické situace vznikat střední Evropa coby specifický subjekt ztělesňovaný zejména státy Visegrádské čtyřky.

Andrej Duhan 21.4.2018

Utopickému myšlení je vlastní dvojakost

Utopie.

Utopie jsou osvěživé, neboť kladou provokativní otázky. V případě nekritického přístupu však jsou hrou s ohněm, jež může skončit až násilným potlačením všech jinak smýšlejících a vybudováním totalitního státu. Proto je třeba důsledně zvažovat, co je opravdu nadčasově utopické.

Odmítnutí minulosti redukuje člověka na biologické procesy

Bérénice Levetová, Le crépuscule des idoles progressistes.

Člověk potřebuje smysl života, přičemž v tomto jeho hledání je kultura nezastupitelná. Upozadění historie způsobuje úpadek smyslu pro národ, což není jen skupina lidí, ale i způsob obývání světa.

Motivací migrantů není život ve svobodě, ale sociální systém

Rolf Peter Sieferle, Das Migrationsproblem: Über die Unvereinbarkeit von...

V Německu jsou ostrakizované pojmy historická vina a holokaust. Každý, kdo se vydá mimo oficiální proud, musí počítat s moralizující kritikou. To se stalo i loni zesnulému historikovi Rolfu Peteru Sieferlemu a jeho knize o sociálním státu, migraci a německé snaze zbavit se historické viny rozpuštěním vlastní identity v evropanství.

Francie: Islám se sekularizovat může

Hakim El Karoui, Un islam français est possible.

Muslimové tvoří 5,6 procenta Francouzů nad 15 let a třetina je nakloněná radikálnímu islámu. Příčina jejich neúspěšné integrace je dle Hakima El Karouiho v tom, že francouzská identita nedokáže předložit model společnosti, do níž by se chtěli začlenit.

Evropská integrace potřebuje objevit ztracený étos

Krize identity Evropské unie.

Pokud má Evropská unie přežít a být prospěšná, měla by reformovat své vnitřní procesy tak, aby odrážely realitu, vrátit některé pravomoci členským zemím EU a jasně definovat kompetence. Krize EU se týká její identity a toho, co reprezentuje a hájí. Bude-li nadále stavět Evropu na hlavu, její konec je nevyhnutelný.

Andrej Duhan 13.5.2017

Obětí sexuální revoluce je žena

Thérèse Hargotová, Une jeunesse sexuellement libérée (ou presque).

Feministky sloganem „Moje tělo mi náleží“ zdůrazňují, že žena rozhoduje o svém těle a bojují za ženu, jež si vybrala kariéru, zatímco žena-matka zůstává v pozadí jejich zájmu. Společnost by měla více zdůrazňovat sociální vzdělávání, v jehož předávání hraje největší roli matka. Nový feminismus má především hájit roli matky v rodině.

Multikulturalismus je nový pokus o diktaturu

Matthieu Bock-Côté, Le multiculturalisme comme religion politique.

Ve Francii mají právo kritizovat multikulturalismus jen levicoví myslitelé, ostatní jsou umlčováni jako reakcionáři. Tato cenzura vylučuje z diskuse mnoho témat. Multikulturalismus usiluje o člověka bez identity, přičemž jde o novou formu totality.

V novém světovém řádu může Česku pomoci sebedůvěra

Svou nevoli nad avizovanou motorkářskou jízdou dávají najevo prostřednictvím...

Česko je malý stát ve střední Evropě, a proto nemá šanci zvrátit změny odehrávající se v Evropě i ve světě. V každém případě se musí připravit na mnohem nestabilnější a tvrdší mezinárodní prostředí.

Andrej Duhan 18.3.2017

Matky významně ovlivňují myšlení možných mladých islamistů

Ženy a terorismus.

Náměstkyně na norském ministerstvu zahraničí Laila Bokhariová se věnuje terorismu, přičemž zdůrazňuje mezinárodní spolupráci. Vedle terorismu se věnuje i multikulturalismu a obě témata se prolínají rozhovorem, který poskytla při své návštěvě Prahy.