Stavebnictví

Celý projekt dopravní stavby by nově měli vypracovat soutěžící

Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku.

Roman Šitner 19.3.2019

Drtivá většina dopravních staveb se roky zadrhává

Stávající konec dálnice D11 u Hradce Králové.

Dvě investorské organizace, jež spadají pod resort dopravy – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty –, daly pro vládu dohromady smutné čtení, v němž shrnuly, kolik projektů se zadrhává na vleklém papírování. U 99 procent připravovaných staveb, které vyžadují povolení podle stavebního zákona, je nějaké zdržení.

Jak (ne)přestavět české stavební právo

Část mostu je jeřábem odnášena pryč.

Pod etiketou „urychlení stavebního řízení“ se chystají legislativní změny, které zajistí převahu ochrany práv a zájmů stavebníka. Podle Petra Svobody z Právnické fakulty UK jde o převrat ve stavebním právu.

Petr Svoboda 7.3.2019

Ze všech povolení se stávají právní bitvy. To je nezdravé

Ministr dopravy Dan Ťok.

„Je to zákopová válka. Někde upravíme zákon, tak se napadají formality, chce se, aby byl v dokumentaci popsaný každý kamínek. Více než 300 stran odborného textu má udělat úředník, který povoluje domky – představa, že neudělá žádnou chybu, je sci-fi. Ale musíme se s tím vypořádat,“ říká v rozhovoru ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO).

Montované bytové domy: Cenově dostupné byty

Výraznou proměnu čeká i Radlickou ulici. Ta bude mít v budoucnu domy po obou...

Výstavba montovaných bytových domů zažívá v západní a v severní Evropě boom. Byty v montovaných domech vyjdou levněji a navíc jejich výstavba je až o polovinu rychlejší v porovnání s tradiční metodou. Důvodem je, že jednotlivé části domů se vyrobí v továrně, na staveniště se dopraví nákladním autem a následně se komponenty smontují.

Nové pravidlo pro výstavbu: Nevyjádření do 60 dnů znamená souhlas

Nová výstavba

Ministerstvo pro místní rozvoj chystá zrychlení vleklého stavebního řízení – zavedením fikce souhlasu. Pokud se kterýkoli dotčený úřad k žádosti o stavební povolení nevysloví do 60 dnů, automaticky souhlasí bez výhrad. I když jde o zásah dílčí, má revoluční parametry. Praxe totiž ukazuje, že stavební úřady správní lhůty nedodržují.

U bytového domu trvá vyřizování všech dokumentů zhruba sedm let

Martin Mládek, expert na stavební právo.

Koncentrace řízení o povolení stavby do jediného je nadějí pro stavebníky. „Pro úředníky, kteří nemají přirozenou schopnost spolupracovat, je to ale problém,“ říká v rozhovoru Martin Mládek.

Důsledek zaměstnávání načerno: Prioritní cena, ne kvalita práce

Proč stagnuje produktivita práce?

Ze statistik vyplývá, že loni bylo za nelegální zaměstnávání uloženo 440 pokut za bezmála 86 milionů korun, letos do konce července dostali zaměstnavatelé již 273 pokut za necelých 77 milionů korun. Zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a dalších státních institucí včetně policie se dohodli, že kontroly práce načerno zintenzivní.

Na úvěr dosáhne méně lidí. Ale ani nájemní bydlení není řešením

Bydlení. Ilustrační foto.

Všichni se shodují, že popularita nájemního bydlení v Česku poroste. Nestane se to však v nejbližší době. I když se do něho pouštějí někteří developeři a další o tom uvažují, projektů je málo. A výše nájemného v nich rozhodně není pro nízkopříjmové skupiny. Navíc nabídkové ceny nájmů v Praze kopírují rostoucí trend vývoje cen bytů.

Čínský ekonomický zázrak možná skončí velkou katastrofou

Dinny McMahon, China’s Great Wall of Debt: Shadow Banks, Ghost Cities, Massive...

Čínský ekonomický růst od roku 2008 závisí více na rostoucích domácích investicích než na exportu. Investice jdou především do stavebnictví, jež tvoří zhruba pětinu čínského HDP.

Petr Kain 12.9.2018

Stavebnictví má problém. Zakázek je dost, ale chybí lidi

Stavba (ilustrační foto)

Stavební firmy se potýkají s nedostatkem pracovníků a nedokáží plně uspokojit poptávku veřejnosti. Jejich vytížení v průměru dosahuje 92 procent. Stavby jsou v lepším případě ve zpoždění, některé není možné ani zahájit. Podle zástupců firem by stavebnictví pomohlo zjednodušení podmínek pro získávání víz pracovníkům z východu.

Eliška Nová 20.6.2018

Stavaři se s korupcí setkávají zcela běžně

Ilustrační snímek

Mezi stavebními firmami a jejich dodavateli fungují věrnostní programy nápadně připomínající uplácení. Zkušenost s takovýmto korupčním jednáním má bezmála polovina tuzemských stavařů. Vyplývá to z analýzy společnosti CEEC Research mezi 265 stavebními firmami v Česku.

Velké dopravní stavby dojíždějí na nevykoupené pozemky

Stavba dálnice D8 u Řehlovic.

Aktuální report, který pravidelně předkládá ministerstvo dopravy vládě, uvádí dopravní stavby, u kterých se plánovala výstavba v letech 2016 až 2018. Ve třetině období jen na deseti procentech ze 139 projektů začali pracovat dělníci.

Jedno teritorium jedna mzda jako lobbing

Minimální mzda pro zaměstnance vysílané firmou do zahraničí. Princip „jedno...

Německo i Francie plánují zavést v EU minimální mzdu pro zaměstnance vysílané firmou do zahraničí. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Co si o principu „jedno teritorium jedna mzda“ myslíte? Je to princip, nebo spíše nesmysl?

Podaří se zjednodušit stavební řízení?

Stavba dálnice D8 u Řehlovic.

Na změnách stavebního zákona se ministerstva složitě domlouvají. Zasahuje totiž do kompetencí pěti z nich. Následně ve sněmovně způsobuje zvýšenou aktivitu poslanců. Nynější šéfka ministerstva pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) začala sepisovat teze nového stavebního zákona. Chce je zanechat jako podklad pro budoucí vládu.