Infrastruktura

Vytvořilo se očekávání, že se luskne prstem a stojí dálnice

Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je třetím výrazným politikem, který ohlásil, že v příští vládě Andreje Babiše už nechce být. „Neházím flintu do žita. Férově říkám: situace se mění a já nevím, jestli u toho chci být dál,“ říká v rozhovoru Ťok.

Musíme se naučit zadržet vodu

Richard Brabec, ministr životního prostředí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

„V případě dlouhodobého celorepublikového sucha mohou jít ztráty do desítek miliard. Nemluvě o tom, co je nepočitatelné, a to jsou dopady na životní prostředí,“ říká v rozhovoru ministr životního prostředí Richard Brabec.

Eliška Nová 4.6.2018

Potrubní síť je z 20 procent podfinancovaná. Pomůže vláda

Praha chce do voleb získat vodu zpátky (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Z více než šesti tisíc majitelů systémů na dodávky pitné vody dle analýzy ministerstva zemědělství nestřádá dost na nezbytné budoucí investice zhruba 21 procent, u kanalizací 27 procent. Majitelé vodohospodářské sítě vygenerují na budoucí obnovu 14 miliard korun ročně, což nestačí. Stát proto zaplatí obnovu potrubí pro milion lidí.

Pražská Trojská lávka spadnout musela

Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov, otevřená v červenci 1984 na místě... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pražský magistrát a Technická správa komunikací Praha (TSK) vyřešily spadlou Trojskou lávku dočasným odvoláním šéfa oddělení mostů TSK. Tato instituce se jeví nereformovatelnou a je otázkou, zda by nebylo lepší ji zrušit a vybudovat novou, která by mohla dát do pořádku nejen mosty a lávky, ale i chodníky a ulice. Píše Tomáš Hlaváč.

Je na čase začít developery považovat za partnery

Zdenka Klapalová, prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Prezidentka Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN) Zdenka Klapalová má na Praze ráda atmosféru historického centra. V prvním rozhovoru z 20dílného seriálu LN a ARTN o budoucnosti Prahy říká: „Pokud se podíváme na města, jako je Lipsko nebo Vídeň, byl jejich rozvoj dán spoluprací soukromé a veřejné sféry a podporou obyvatel.“

Čína v Česku: Velká investiční očekávání se zatím nenaplnila

Čínské investice a Miloš Zeman. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

O nové hedvábné stezce se hovoří dlouho, ale čeští podnikatelé až nyní začínají o projektu získávat informace. Prezident Zeman jej letos při návštěvě Číny označil za fascinující a dlouhodobě podporuje vstup čínských investic do Česka. Výsledky jsou zatím rozpačité.

O dírách pražských ulic aneb V zimě byla zima a teď není asfalt

„Vítěz“ ankety o nejhorší českou silnici - pražská ulice U Seřadiště. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Za údržbu a opravy ulic a chodníků je v Praze zodpovědná Technická správa komunikací (TSK), na jejímž webu je možné nahlásit závady ve schůdnosti a sjízdnosti. Tomáš Hlaváč se rozhodl tento systém aktivisticky využít a otestovat.

Cena bydlení roste. Lidé odcházejí do obcí v okolí Prahy či Brna

Projekt bytů Prague Marina. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V Praze se platí za metr čtvereční nového bytu průměrně 72 tisíc korun s DPH. Jen v loňském roce se cena zvýšila o pětinu. Obdobný trend lze vidět i v dalších velkých městech, například v Brně. Kupující, kteří dají přednost okolním obcím před bydlením ve městě, sice za bydlení zaplatí méně, ale musejí se připravit na mnoho negativ.

Na většině vodohospodářské sítě obce špatně hospodaří

Havárie potrubí nechala 30 tisíc Pražanů bez dodávky vody. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Poprvé má ministerstvo zemědělství k dispozici tvrdá data, jež ukazují, že zrezlé vodovody přijdou Čechy draho – až na miliardu korun.

Nouze o vodu bude největší spouštěč válek a stěhování národů

Ministr životního prostředí Richard Brabec | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Odborníci několik desetiletí upozorňují, že Češi opomíjejí sucho. „Za posledních 80 let kvůli cílenému odvodňování zmizel milion hektarů mokřadů. Půda pak ztrácí schopnost udržet vodu,“ říká v rozhovoru ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Velké dopravní stavby dojíždějí na nevykoupené pozemky

Stavba dálnice D8 u Řehlovic. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Aktuální report, který pravidelně předkládá ministerstvo dopravy vládě, uvádí dopravní stavby, u kterých se plánovala výstavba v letech 2016 až 2018. Ve třetině období jen na deseti procentech ze 139 projektů začali pracovat dělníci.

Nižší DPH na vodné a stočné má dát i více peněz na obnovu sítě

ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) dává dohromady plán, díky němuž mají být Češi motivovaní k zodpovědnému chování při roztáčení vodovodních kohoutků a současně se nastřádají prostředky na nezbytné investice do vodohospodářské sítě. Spočívá ve snížení sazby DPH na vodné a stočné ze současných patnácti na deset procent.

Počtem vlastníků vodárenské infrastruktury se v Evropě vymykáme

Oldřich Vlasák, ředitel Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na začátku 90. let spravovalo vodárenství devět státních podniků a dva pražské. Dnes je síť roztříštěná mezi 6500 majitelů a 2500 provozovatelů. „O vodu se všichni zajímají, neboť vyprší dlouhodobé kontrakty na provoz,“ říká v rozhovoru Oldřich Vlasák, ředitel Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR.

Vodovody by mohly být vráceny veřejnému vlastníkovi

Havárie potrubí nechala 30 tisíc Pražanů bez dodávky vody. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Česká vodohospodářská síť je na samé hranici životnosti, protože soukromí provozovatelé do ní neinvestují. Je proto třeba radikální zásah, aby se některé části republiky neocitly na suchu. Malé obce ale samy neutáhnou náklady na síť.

Češi mizí z venkova. Odcházejí za pohodlím

Český venkov. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na mapě republiky vznikají bílá místa, hlavně v pohraničí. Stát spřádá plány, jak zanedbané okresy zatraktivnit Společným jmenovatelem problému je chybějící dopravní infrastruktura a spojení.