Divadlo

V kultuře schází kariérní systém. Všichni chtějí jen do Prahy

Je něco špatně, pokud ministerstvo podporuje druhé největší divadlo v zemi...

Vede brněnské Národní divadlo. Režisér Martin Glaser tvrdí, že když jsou peníze, dá se vyjednávat s první evropskou ligou.

Jana Machalická 15.12.2018

Goldflam: Cítím takovou marnost. Je to trochu motivační a trochu ne

Arnošt Goldflam

V poslední době se stal úspěšným autorem povídek, a zejména knih pro děti. Velkým zdrojem inspirace je pro Arnošta Goldflama, divadelníka, ale i pedagoga, rovněž vlastní rodina, zejména „tata“ s rysy orientálního despoty a osudy téměř románovými.

V roce 1968 se národ projevil ve své velikosti a semknutosti

Jiří Anderle, malíř.

„Moje babička si nakládala do flašky od okurek bezinky. Jednou to chtěla mít moc dobré, tak tam dala víc cukru, víc bezinek a ono jí to bouchlo. Tak to bylo i v šedesátém osmém. Chtěli jsme to mít moc hezké, chtěli jsme svobodné volby a zrušili cenzuru a ono to bouchlo,“ říká v rozhovoru malíř Jiří Anderle.

Agónie operní režie

Její pastorkyňa.

Operní režie ovládla aktualizace. Aktualizují téměř všichni. Zastánci režisérské svévole se často hájí vývojem estetických norem.

Shakespeare funguje skvěle všude. I v byznysu.

Profesor Martin Procházka

William Shakespeare je nejen světově uznávaným autorem, ale i dobrým reklamním prvkem, říká v rozhovoru profesor Martin Procházka, ředitel Ústavu anglofonních literatur a kultur FF UK. V České republice to ale ještě tolik neplatí, protože tady má Shakespeare stále čestný až posvátný význam.

Jan Klesla 7.8.2016

Ředitel La Fabriky: Holešovice mají dobře našlápnuto

Richard Balous, úspěšný ředitel La Fabriky.

S Richardem Balousem, ředitelem netradičního kulturního prostoru v pražských Holešovicích, hovořila ČESKÁ POZICE o rozvoji a perspektivách někdejší průmyslové čtvrti, ale i o nových uměleckých projektech, které v La Fabrice pro své diváky v příštím roce chystají.

Věčnost Josefa Topola aneb Básníkův čas

Josef Topol na snímku z roku 1995.

Nevím, zda se lze dnes vrátit k živým a přesvědčivým inscenacím Topolových her. Vím však, že v jeho poezii a esejích spočinout možno je. Lze se spolu s ním a jeho slovy nořit do času, který má jiná pravidla, jiné tempo a jiný smysl než ty, které běžně měříme hodinkami. Na Josefa Topola, zesnulého 15. června, vzpomíná Jan Šulc.

Jan Šulc 26.6.2015

Nevyčnívej, buď fit a zodpovědně konzumuj!

Sibylle Bergová

Prodávejme jedy v lékárnách, i drogy. Kult těla a hodiny v posilovně berou lidem čas, aby si položili otázku, zda to má smysl. Že tak náhle ztroskotal socialismus v roce 1989, byla hrozná škoda, protože vznikl dojem, že kapitalismus vyhrál, neosvědčil se ale ani on. Říká v rozhovoru švýcarsko-německá spisovatelka Sibylle Bergová.

Smrt legendy divadla Na Tagance

Legendární ruský režisér Jurij Ljubimov.

Úmrtí Jurije Ljubimova je koncem jedné éry ruského divadla. Odešel režisér, jenž se zasloužil o jeho revoluční inovaci. Smrtí Ljubimova se zpečetila doba, která byla charakterizována nejen hledáním nových divadelních cest. Ljubimov zemřel 5. října.

Gábor Stier 18.10.2014

Francie: Co je to za svobodu, když neplatí pro všechny stejně?

Populární komik Dieudonné svým antisemitismem vyvolal debatu o hranicích svobody projevu v demokratické společnosti.

Loutkář Martin Růžička: Líbí se mi, když se smrt bere s nadhledem

Příběh bývalého rockera nejen o tom, proč jdou nejvíce na odbyt „smrtky“ klasických pohádkových postav, ale i betlémy v různých variacích.

Odkaz polského dramatika: To by nevymyslel ani Slawomir Mrożek

V 83 letech zemřel 15. srpna jeden z nejvýznamnějších autorů absurdního dramatu 20. století. Stejně jako Shakespeare byl i on jen jeden.

Čaje o páté s Alžbětou II. a britskými premiéry

John Major (Paul Ritter) a královna (Helen Mirrenová) ve hře The Audience.

Hra Audience o „druhé době alžbětinské“. O čem si panovnice povídala s Churchillem, Thatcherovou, Majorem či Cameronem?

Smrt Valerije Zolotuchina opět upozornila na krizi Divadla na Tagance

Divadelník Valerij Zolotuchin zemřel 30. března ve věku 71 let.

Na konci března zemřel herec, bez něhož si bezmála půlstoletí existence proslulého moskevského divadla nelze vůbec představit.

Bolšoj těatr – tak trochu zkažené Fabergého vejce

Opěvovaný a na první pohled zářivý Bolšoj těatr...

Dle znalců Velkého divadla útok na šéfa baletu Sergeje Filina otevřel Pandořinu skříňku s dlouho skrývanými skandály, píše Gábor Stier.

Gábor Stier 27.3.2013