Ředitelství silnic a dálnic

Celý projekt dopravní stavby by nově měli vypracovat soutěžící

Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku.

Roman Šitner 19.3.2019

Drtivá většina dopravních staveb se roky zadrhává

Stávající konec dálnice D11 u Hradce Králové.

Dvě investorské organizace, jež spadají pod resort dopravy – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty –, daly pro vládu dohromady smutné čtení, v němž shrnuly, kolik projektů se zadrhává na vleklém papírování. U 99 procent připravovaných staveb, které vyžadují povolení podle stavebního zákona, je nějaké zdržení.

Ze všech povolení se stávají právní bitvy. To je nezdravé

Ministr dopravy Dan Ťok.

„Je to zákopová válka. Někde upravíme zákon, tak se napadají formality, chce se, aby byl v dokumentaci popsaný každý kamínek. Více než 300 stran odborného textu má udělat úředník, který povoluje domky – představa, že neudělá žádnou chybu, je sci-fi. Ale musíme se s tím vypořádat,“ říká v rozhovoru ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO).

Kauce za napadání vydaných povolení. V případě neúspěchu propadne

Osamělý pilíř nedostavěného mostu „Hitlerovy“ dálnice pod Brněnskou přehradou.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce předložit další novelu zákona o urychlení výstavby dálnic. Má mimo jiné zavést kauce, napadne-li někdo vydané povolení neúspěšně. Ministr jako částku hodlá prosazovat 50 tisíc a bude se platit za každé podání zvlášť. Navíc se mají všechny environmentální otázky vypořádat v rámci EIA a pak už ne.

Důsledek tragédie v Janově: Kontrola mostů podobné konstrukce

Dělník sleduje snášení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního...

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nařídil mimořádnou kontrolu mostů, na něž se použila stejná technologie jako na ten zřícený v Janově. Dohromady jde o tisíce mostů. Jestli a kolik mostů bude třeba strhnout, ukážou až závěry prověrek. Ředitelství silnic a dálnic již ví, že šest objektů na silnicích první třídy je v havarijním stavu.

Kvalitu materiálu na stavbách bude hlídat „stavební policie“

Stavební firma (ilustrační).

Spory firem ve stavebním průmyslu o kvalitu dodaného materiálu nejsou výjimkou. Dosud tu však chyběla možnost provést nezávislou zkoušku přímo na reklamované stavbě. Ministerstvo průmyslu a obchodu teď systém mění tak, aby inspektoři z České obchodní inspekce mohli sporné stavby kontrolovat.

D47: Firmy fakturovaly neoprávněně vysoké ceny, skutek je ale promlčený

Soud zamítl jednu z žalob ŘSD kvůli valorizaci cen na dálnici D47. Důvodem je promlčení, nikoliv samotný problém, na který ŘSD upozornilo.

Přibrzdí premiér personální apetit ministra Žáka?

Ministrův seznam lidí vytipovaných „na vyhazov“ se prý ještě nevyčerpal.

Stane se z ŘSD miliardový developer?

Ředitelství silnic a dálnic je vlastníkem jednoho z nejlukrativnějších pozemků v Praze. Uvažuje, že na nich postaví administrativní budovu.

Sesuv půdy na D8: Skončí dálnice v tunelu?

Letecký pohled na celý rozsah sesuvu.

Sanace po červnovém sesuvu půdy na budovanou D8 vyjde až na miliardu korun. Letitá diskuse o variantách vedení dálnice znovu ožívá.

Smlouvy mezi ŘSD a stavebníky: Nevýhodné pro stát a v rozporu se zákonem

ŘSD mění obchodní podmínky ve smlouvách se stavebními firmami. Ty dosavadní straní firmám a neodpovídají zákonu o veřejných zakázkách.

Proč je tolik rozruchu kolem tendru na správce pražských tunelů?

Nejnižší cenu v soutěži vypsané Ředitelstvím silnic a dálnic nabídla společnost Eltodo EG, která službu vykonávala doposud.

Zvlnění na dálnici D3! Vada, či běžný jev?

Projektanti tvrdí, že zvlnění vozovky nad rybníkem Koberný je dáno typem konstrukce mostu a časem se srovná. ŘSD je rezervovanější.

Sjezd z D1 prošel, přestože může ohrozit zdraví tisíců obyvatel

Kvůli Exitu 4 se může zhoršit kvalita ovzduší například v Újezdu u Průhonic.

Studie hodnotící vliv staveb, v tomto případě Exitu 4, na životní prostředí často posuzují záměry izolovaně a nezahrnou všechny zdroje znečištění.

Stát má spekulantům s pozemky zdarma postavit dálniční sjezd z D1

Dálniční sjezd Exit 4 na D1 umožní přístup k pozemkům, na kterých má vzniknout obří nákupní zóna.

Je ve veřejném zájmu stavba Exitu 4 na D1, jež developerům za naše peníze propojí dálnici s jejich plánovanou obří komerční zónou?