Židé

Snyder: Holokaust byl horší než sovětský teror

Osvětim: Po výstupu z vlaku.

Osvětim je špatným symbolem holocaustu, říká v rozhovoru americký historik Timothy Snyder a vysvětluje proč: „Řekne-li se Osvětim, objeví se obraz mechanizovaného, odlidštěného zabíjení. Jaká ale byla realita holokaustu? Začal osobním vražděním, Židé byli stříleni kulkou do týla a i později - dokonce v Osvětimi - bylo vraždění velmi osobní.“

Tomáš Halík: Desatero argumentů ke strachu z islámu

„Islám nemá jedinou společnou autoritu, živé magisterium; autoritou je korán a...

Inspirován zářijovým projevem papeže Františka před americkým Kongresem napsal držitel Templetonovy ceny Tomáš Halík pro LN esej jako příspěvek do české debaty o islámu a lidech, kteří utíkají před válkou a terorem náboženských fanatiků do Evropy.

V informačním věku je ohroženo autonomní jednání

Michael Pauen, Harald Welzer, Autonomie: Eine Verteidigung.

Autonomie je spojená se svobodou a lidé ve svobodných společnostech jsou nuceni k samostatnému rozhodování. Zbavení se odpovědnosti, které nabízí totalitní režimy, je činí přitažlivými. V době Googlu a Facebooku není konspirace možná, nebo jen pokud jedinec opustí společnost a rozhodne se nevrátit k tomu, co ostatní považují za běžné.

Petr Pietraš 14.10.2015

Důchodce by také mohlo čekat konečné řešení

Senioři (ilustrační foto)

Je holokaust uzavřenou kapitolu dějin, či procesy, které jej podnítily, jsou stále přítomné? Pokud ano, mohly by ohrozit seniory. Argumenty proti Židům a důchodcům však jsou podobně falešné.

Nansenův pas: Zachraňovali Židy, politikům navzdory

Eva Dohnálková (* 1985) vystudovala knihovnictví a informační vědu na FF UK a...

Norský cestovatel Fridtjof Nansen pomáhal uprchlíkům po celé Evropě. Jeho syn Odd pak získal víza pro desítky Židů z okupovaného Československa. Jejich příběh prostudovala a pro LN popsala nordistka Eva Dohnálková.

Monoteismus – jediný účinný prostředek k utlumení násilnosti

Jan Assmann, Exodus: Die Revolution der Alten Welt.

Přínos náboženství k lidské racionalizaci zůstává nedoceněn. V současnosti bývá dáváno do souvislosti s temnými, iracionálními silami, přičemž se zapomíná, že zákon a židovský důraz na slovo otevřely člověku novou duchovní sféru. Náboženství má i ve svém repertoáru mocné duchovní zbraně k potírání politického a náboženského násilí.

Když pojišťovny vysávaly protektorát...

Investiční politika protektorátních pojišťoven byla přizpůsobena říšským...

Jak Německo za protektorátu vysávalo české občany k podpoře svého válečného hospodářství? V knize Pojišťovny ve službách hákového kříže zkoumá Tomáš Jelínek tok peněz v pojišťovnictví v období druhé světové války.

Po transportu smrti: Příběh pokračuje

Na snímku z května 1945 jsou zachránění a ti, kteří jim několik měsíců...

Pět uprchlíků z osvětimského vlaku smrti přežilo poslední válečné měsíce díky pomoci české vesnice na Kolínsku. LN koncem ledna jejich příběh publikovaly. Několik dnů poté se na základě otištěné dobové fotografie ozvala čtenářka a autorce článku vyprávěla, jak tito přeživší žili po válce.

Americká náboženská scéna jako ZOO

Martin C. Putna, Obrazy z kulturních dějin americké religiozity

Občas je třeba, aby někdo nesofistikovaný sdělil pravdu, kterou ti „chytří“ nevidí, nebo vidí, ale bojí se říct, že „král je nahý!“ Škoda, že Putnovu hezkou, poetickou a čtivou knihu v závěru poznamenala laciná a pohrdavá fobie vůči dvěma americkým náboženským skupinám – ortodoxním katolíkům a evangelikálům a „křesťanské pravici“.

Zdeněk Zacpal: Redaktoři Charlie Hebdo hrdinové jsou

Tomáš Halík.

Na zamyšlení Tomáše Halíka, co debata ohledně jeho článku „Proč nejsem Charlie“ ukázala a jak si lze případ Charlie uvědomit v širších souvislostech naší doby, reaguje Zdeněk Zacpal: „Opravdu věříte tomu, že katolická církev je ,jedinou morálně-kulturní institucí, která je schopná být prostředníkem mezi islámem a sekulární kulturou Západu?‘“

Případ Charlie aneb Co je Západ a zda a proč chceme být jeho součástí

Velké téma pro evropskou diskusi. Fotografie pochází z lednového Londýna.

Článek „Proč nejsem Charlie“ teologa a sociologa náboženství Tomáše Halíka v LN, kterým reagoval na tragické události v Paříži, vyvolal bouřlivou diskusi. Nyní se zamýšlí, co ukázala a jak si případ Charlie uvědomit v souvislostech problémů naší doby.

Jiří Přibáň: Islamistický teror a jiné hrozby

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Nezaznívá spolu s pobouřením i hlas, nebo spíš povzdech lidu zbavovaného svobody?“ píše Jiří Přibáň.

Jiří Kozelka: Lepší než víra je pochybnost

Tomáš Halík.

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Kdyby vrazi z předminulého týdne byli méně věřili a více pochybovali, možná by nebyli vraždili,“ píše Jiří Kozelka.

Zbytečný politický aktivismus Federace židovských obcí

A také poměrně velká židovská obec, po níž tu zůstala před pár lety opravená synagoga a hřbitov

Federace židovských obcí nevyužila šanci, jak dostat na jedno místo co nejvíc vrcholných představitelů různých států. Zřejmě zapomněla na větu jednoho z nejvýznamnějších izraelských politiků Jicchaka Rabina: „Mír se dělá s nepřáteli.“

Laureát Cervantesovy ceny: Kritik západní civilizace Juan Goytisolo

Juan Goytisolo během Festivalu spisovatelů Praha v roce 2012.

Španělský prozaik a básník už v 90. letech varoval, že radikální islamisté mobilizují generaci, kterou zbídačily a zbavily práv experimenty arabských vlád s nacionalismem a sekulárním socialismem. V tomto světě ale nachází i „semena modernity“.