Národní divadlo

Divadlo potřebuje dotace a ředitel musí umět politiky přesvědčit

Ředitel Národního divadla Jan Burian.

V Česku jsou dva extrémy, buď ředitelé divadel zůstávají ve funkci celou kariéru, nebo se střídají jak na orloji. Dlouholetý ředitel Divadla J. K. Tyla a nynější ředitel Národního divadla Jan Burian tvrdí, že chyba je v systému.

Kohout: Zaorálek v Národním divadle překročil všechny meze

Zaorálek na zkoušce orchestru ND. Návštěvu zachytil na svém Facebooku.

Předvolební guláš lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka v Národním divadle je síla. Byl jsem po roce 1979 deset let členem vídeňského Burgtheatru, vlajkové lodi německy mluvících divadel. Že by si sebevyšší činitel dovolil, co ti dva naši, je z říše snů. Komentář spisovatele Pavla Kohouta.

Pavel Kohout 13.9.2017

Naše možná pomoc v uprchlické krizi – opera Řecké pašije

„Buďme lidé.“

Česká vláda by měla využít příležitost, kdyby se na ni s žádostí o příspěvek na uvedení díla Bohuslava Martinů Řecké pašije obrátilo například Národní divadlo v Praze. Na premiéru by přijela i Angela Merkelová a pak by se opera hrála v hlavních městech Evropy. Lidé by tleskali skladateli, českým umělcům i Česku. Nebylo by to úžasné?

Tannhäuser a jeho Pražané

Tannhäuser v Národním divadle, respektive na prknech Státní opery, po dvaceti letech.

Má vůbec v českých podmínkách smysl díla Richarda Wagnera zařazovat do repertoáru Národního divadla?

Eurotajemník Tomáš Prouza: Muž ohrožený vytěsněním

Sobotkův důvěrník jistě narazí na odpor ministrů nebo jejich lidí v resortech, pokud po nich bude chtít český postoj, analýzu, zkrátka výkon.

Karel Prager: Geniální tvůrce, nebo bezohledný prznitel?

Vstup okupačních vojsk byl pro Karla Pragera zlomovým okamžikem. Jeho stavba Federálního shromáždění (na snímku v pozadí) se místo symbolem česko-slovenské suverenity stala mementem normalizace.

Výpravná kniha „Lidé si na nové věci teprve musí zvyknout“ nabízí komplexní pohled na architekta, jenž se významně podepsal na podobě Prahy.

Osud Národní galerie v Praze: Jen naplnění kurátorských ambicí nového šéfa?

Jiřího Fajta jmenovala do čela Národní galerie v Praze 4. července tehdejší ministryně kultury v demisi Alena Hanáková.

„Jiří Fajt záhy zjistí, že v daných podmínkách jsou možnosti ředitele cokoli změnit minimální,“ píše historik umění a kurátor Ladislav Kesner.

Národní galerie už nesmí být mocenským balvanem, který dusí a rozděluje

„Skutečně klíčové je nastavit systém fungování Národní galerie tak, aby se na kulturní scéně stala otevřeným, sjednocujícím a inspirativním prvkem,“ říká Jiří Fajt o svých prioritách.

Nový ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt v rozhovoru říká: „Za naléhavou považuji potřebu statutárních změn a změn právních poměrů.“

Zemanovi voliči žádají krev. Tak jim ji dává.

Prezident a zbytek politiky: S agresivním rváčem nelze zápasit v řecko-římském stylu.

István Léko 12.8.2013

Vážený pane premiére, vážený pane ministře financí!

Věc: Poděkování za avizovanou nečinnost a návrhy na několik neodkladných opatření.

Richard Krajčo: Až odstoupí Balvín a Rusnok, do divadla se vrátím!

„Už nechci neschopné politiky. Je mi fakt u pr…., jestli tam je socan nebo pravičák, ale ať už si z nás nedělají blázny,“ říká herec, který na protest proti ministrovi kultury a vůbec celé Rusnokově vládě odešel z Národního divadla.

„To jsme takoví idioti, že si necháme namluvit, že se jedná o prozatímní vládu odborníků?“ ptá se zpěvák kapely Kryštof.

Rozlišovací schopnosti Rusnokovy vlády vůči umění? Minimální.

Kultura, umění jsou jediné objektivní fenomény, jež určují, definují od nepaměti tento svět. Nic jiného nepřetrvává, připomíná Jiří David.

Jednoho dne se na vratech Národního divadla objeví cedule: ZAVŘENO

Už nějakou dobu jsme svědky postupného uhnívání Národního divadla. Je nějaký důvod věřit, že se to změní k lepšímu?

Balvín převzal štafetu, čistí kulturní instituce

Ve čtvrtek skončil šéf Národního divadla. Premiér Rusnok však ministrovi kultury nařídil, aby ředitele do funkce zase vrátil.

Dopředu prohraná Válka s mloky

U opery extravagantního Vladimíra Franze se tušit dalo, že ji nepíše pro konzervativní publikum. Národní divadlo její propagaci nezvládá.