Křesťanství

Soudní dvůr EU: Zákaz náboženských znaků v práci není diskriminace

Muslimka s hidžhábem - ilustrační

Soudní dvůr EU se zabýval případem recepční z Belgie, která chtěla v práci nosit muslimský šátek, a proto dostala výpověď. A rozhodl, že pokud zaměstnavatel ve firmě zakáže nosit náboženské znaky, věřící pracovníky tím nediskriminuje.

Španělsko potomky vypovězených Židů netáhne

El Cotillo (Španělsko)

Španělsko na konci 15. století vyhnalo ze svého území všechny Židy. Po více než 500 letech se jim omluvilo a jejich potomkům nabídlo na základě zákon, který začal platit 1. října 2015, občanství. Zájem však projevily jen tři tisíce namísto očekávaných desetitisíců.

Tomáš Nídr 26.2.2017

Liberální demokracie se podobá komunismu

Ryszard Legutko, The Demon in Democracy: Totalitarian Temptations in Free...

Liberální demokraté chtějí měnit model rodiny stejně jako komunisté tok sibiřských řek. Chtějí vytvořit nový svět. Politický a kulturně-morální vývoj se v tomto tisíciletí natolik zradikalizoval, že je nutná vzpoura proti němu. Její náznaky se již objevují ve Spojených státech amerických i v Evropě.

Niccòlo Machiavelli: Láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí

Niccòlo Machiavelli.

Spor o italského renesančního politického myslitele Niccòlu Machiavelliho zůstává nerozhodnut. Každá doba se totiž k němu musí kvůli vlastním výzvám vědomě i nevědomě vracet.

Bělohradský: Všichni jsme oběťmi i katy

Rozhovor s Václavem Bělohradským.

Lze změnit systém, v němž žijeme? Lze aspoň žít v nějakém výklenku vně něj? Filozof a sociolog Václav Bělohradský se pokouší na tyto otázky v rozhovoru odpovědět a říká: „V ,individualizované‘ společnosti nelze změny strategicky domyslet až ke změně systému. Věk apokalyptických výzev k nápravě zkaženého světa snad navždy pominul.“

Přesvědčení o bytostné hříšnosti člověka vzalo za své

Bůh a věda.

Zájem o sedm smrtelných hříchů jako zdroj zla přetrvává. Občas se však objevují snahy naplnit hřích novým obsahem. Je ale třeba vymýšlet nové katalogy hříchů? Není hřích spíš pozitivní silou v morální výbavě a motorem pohánějícím společnosti k bohatším zítřkům?

CSU odmítá multikulturalismus a hájí vůdčí kulturu

Bavorský premiér Horst Seehofer (CSU)

Konzervativní Křesťansko-sociální unie (CSU) ve svém novém programu Die Ordnung (Pořádek) naznačuje, jak by měl svět v budoucnu vypadat, jakou úlohu by v něm měla hrát Evropa a Bavorsko.

Petr Pietraš 18.12.2016

Marine Le Penová není francouzským Donaldem Trumpem

Marine Le Penová.

Může šéfka Národní fronty Marine Le Penová, jež mezi prvními gratulovala Trumpovi, také získat navzdory nepřízni médií na příštích pět let prezidentské křeslo?

Matěj Široký 10.12.2016

Orbánova konzervativní vize: Návrat Evropy ke svému dědictví

Viktor Orbán.

Pro nejdůležitější cíl konzervativců – stabilitu a kontinuitu – i návrat konzervatismu z ekonomické do společenské oblasti udělal Viktor Orbán více než řada takzvaně pravicových evropských politiků.

Andrej Duhan 26.11.2016

Ekonomický model podle Koránu je pouhou ideologií

Yassine Essid, La face cachée de l’islamisation: La banque islamique.

Proč se říká, že islámské banky nabízejí etičtější finanční produkty než západní banky? Vize rovnostářské islámské společnosti, která tvoří základ ekonomistické teorie a řízení islámských bank, je totiž utopická.

Matěj Široký 23.11.2016

Honzák: Sebevrah o sebevraždě nemluví? Velký mýtus

Sebevražda

Listopad je po dubnu měsícem s nejvyšší sebevražedností. Zvláště pro lidi trpící depresemi je rizikovým obdobím. Proč tomu tak je a jak člověka ohroženého sebevraždou poznat? I o tom mluví v rozhovoru psychiatr Radkin Honzák.

Od prázdnoty západní civilizace k islamistickému terorismu

Pak pokračuji až k mostu Alexandra III. a k Eiffelově věži. Na tu si rád...

O současném náboženském terorismu bychom měli uvažovat jinak než v intencích Karla Marxe, který ideje označil za „nadstavbu“. Například podle Maxe Webera ideje mohou mít zásadní vliv, což platí i o terorismu.

Masarykovo politické mistrovství

Tomáš Garrigue Masaryk, Češi a Evropa.

Nové demokratické období, do něhož vstoupil Tomáš Garrigue Masaryk jako československý prezident, mělo být ve znamení vědy a humanity. A podařilo se mu na základě humanitních ideálů formulovat program státního společenství a ozřejmit nutnost etického rozměru jeho občanů.

Aleš Prázný 28.10.2016

Západním zemím chybí společenský konsensus

Společný jmenovatel.

Západní společnosti hledají společný ideový jmenovatel. Zdá se, že jím již není jazyk, historie, hodnoty, národ ani národní mentalita. Řecká, finanční a migrační krize otvírají prostor k diskusi.

Ztratil Západ víru ve své civilizační vědomí a poslání?

Oswald Spengler, Zánik Západu. Obrysy morfologie světových dějin.

Dílo Oswalda Spenglera Zánik Západu dodnes fascinuje monumentálností, fatalismem i jazykem. Spengler ho začal psát už před první světovou válkou, dokončil a vydal během ní, revidoval a o druhý díl doplnil v roce 1922. Jeho tezí je, že západní civilizace zaniká – je odsouzena k neodvratnému zániku –, což odpovídalo náladě v Německu.