Anketa: Nejlepší auto roku 2018

Úvod každého roku je plný různých anket, a to i v automobilové branži. A jelikož redakce během roku průběžně nová auta testuje, rozhodli jsme se také přispět. Tentokrát však v trochu praktičtějším podání, než je tomu u „věhlasných“ anket světového formátu.

Automobilka Škoda Auto na letošním autosalonu v Paříži ukáže studii nástupce... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Automobilka Škoda Auto na letošním autosalonu v Paříži ukáže studii nástupce... | foto: Škoda Auto
Automobilka Škoda Auto na letošním autosalonu v Paříži ukáže studii nástupce...

V době, kdy vychází tento článek (článek byl publikován v LN 25. února, pozn. red.), ještě nevíme, který vůz získá titul v našich končinách asi nejuznávanější anketě automobilového světa: Evropské auto roku. Porota COTY (Car of the Year) vítěze tradičně vyhlašuje v předvečer ženevského autosalonu. Prozatím známe sedmičku finalistů: Alpine 110, Ford Focus, Kia Ceed, Peugeot 508, Citroën C5 Aircross a Mercedes A. Podobně se třeba až v dubnu dozvíme vítěze ankety Světové auto roku.

Řada automobilových anket už své vítěze zná. Třeba Ford Focus, finalista COTY, už má dvě vítězství z Česka: vyhrál místní obdobu Auto roku 2019 v České republice a rovněž tu získal ocenění Flotilové auto roku 2019. Vítěze už od loňského září zná i „dodávková“ anketa. Titul International van of the Year si odnesla trojčata: Citroën Berlingo, Opel Combo a Peugeot Partner. Ta mají i ocenění Best Buy car of Europe 2019 v anketě AutoBest.

V Lidových novinách jsme v loňském roce v rámci redakčních testů a různých prezentací vyzkoušeli asi padesát nových automobilů, a tak jsme se rozhodli, že i mezi nimi vybereme ty nejlepší. Na rozdíl od mnoha anket se neomezujeme jen na vozy, které se dostaly na trh zcela nově. Naopak, šanci tu mají i auta, která už se nějakou dobu prodávají; hlavním kritériem je, že vůz prošel v daném roce naším testem.

Ocenění jsme se rozhodli udělit v řadě kategorií a nakonec zvolíme i celkového vítěze. Řazení do kategorií není zcela striktní, naopak, jeden model se může vyskytnout i ve více kategoriích, pokud tam podle nás spadá. Je to dáno i tím, že i když jsme často testovali nějaké konkrétní provedení vozu, na základě předchozích zkušeností s tímto modelem se snažíme své závěry trochu zobecnit a měly by platit na celou modelovou řadu, nejen na dané konkrétní provedení.

Malá auta

V kategorii malých aut patří v našich končinách k etalonům Škoda Fabia, ale zrovna svezení s faceliftovaným provedením jsme vloni zmeškali. I tak tu máme z čeho vybírat, obzvlášť když jsme do této kategorie díky přesahu zařadili i některé malé crossovery a SUV. Vedle Volkswagenu Polo tu tak o titul soupeří třeba i Volkswagen T-Roc.

Čím nás inovovaný C4 Cactus oslovil? Upřímně, líbí se nám už jeho designový styl. Trochu „nafouklejší“ hatchback rozhodně není žádné SUV, velikostně je tak akorát a dobře se do něj nastupuje. Co ovšem ohromí nejvíc, je jízda.

Nás si ale v této třídě jednoznačně získal trochu netradiční zástupce – Citroën C4 Cactus. S francouzskými auty se to má tak: řidiči je buď milují, nebo nenávidí. Ale s faceliftovaným C4 Cactus by se měl svézt i zarytý odpůrce vozů ze země galského kohouta. Pravda, třeba Seat Ibiza by byl pro Cactus velkým soupeřem, ale tento model prošel naším testem už předloni. A Volkswagen Polo, což je vlastně stejné auto, je zbytečně dražší.

Čím nás inovovaný C4 Cactus oslovil? Upřímně, líbí se nám už jeho designový styl. Trochu „nafouklejší“ hatchback rozhodně není žádné SUV, velikostně je tak akorát a dobře se do něj nastupuje. Co ovšem ohromí nejvíc, je jízda. U inovovaného modelu jsme byli zvědavi na jeho nový podvozek s hydraulickými dorazy, který slibuje nebývalý komfort jízdy. A ano, přirovnávat jízdu v malém autě k luxusním vozům Rolls-Royce je možná trochu troufalé, ale i tak můžeme pohodlí C4 Cactus popsat. Skvělá jsou i sedadla a líbí se nám také samotné uspořádání interiéru. Nevýhody? Snad jen pouze výklopná okna v zadních dveřích, to ale Cactusu v našich očích na obdivu neubere. Je to velmi povedené auto.

Dostupná rodinná auta

I do této třídy by mohl vlastně vítěz předchozí kategorie zamířit, však také mnohde roli rodinného vozu plní. Ale tentokrát jsme se rozhodli „pustit“ sem přece jen trochu větší vozy. Za pozornost stojí, že se nám tu mísí sestava končících modelů i nových typů: Auris, Golf, Rapid i Leon dostanou letos nástupce, zatímco Kia Ceed, Mercedes A, ale i Peugeot 308 jsou reprezentanty čerstvé vlny.

O univerzalitě Golfu nás v redakčním testu přesvědčilo provedení s úsporným benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI ve verzi, která umí vypínat motor i za jízdy. Mikrohybridní provedení přináší překvapivě nízkou spotřebu paliva, výkon 110 kW zase příjemnou dynamiku.

Upřímně, rozhodování v této třídě nebylo jednoduché. Auris (i Lexus) zaujmou skvěle fungujícím hybridním pohonem, Mercedes A zase moderní výbavou a krásným interiérem. Rapid vedle Octavie překvapí svým přirozeným projevem, Peugeot 308 zase pohodlím a úspornými motory. Nakonec jsme ale v této třídě za nejlepší vůz roku zvolili Volkswagen Golf. Nabízí velmi jistý podvozek, který přitom poskytuje špičkový komfort. A kdo zvolí třeba některou ze sportovních verzí GTI, užije si za volantem i kopec zábavy.

O univerzalitě Golfu nás v redakčním testu přesvědčilo provedení s úsporným benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI ve verzi, která umí vypínat motor i za jízdy. Mikrohybridní provedení přináší překvapivě nízkou spotřebu paliva, výkon 110 kW zase příjemnou dynamiku. Letos by se měla v závěru roku představit už osmá generace Golfu a i vzhledem k nestárnoucím kvalitám té dosavadní sedmé jsme na ni extrémně zvědavi.

Velké cestovní vozy

Třída velkých cestovních aut je v podání naší ankety už docela různorodá. Vedle Škody Superb tu stojí třeba superluxusní kupé Rolls-Royce Wraith, ale také vodíková Toyota Mirai. Vodík je podle nás tím správným pohonem budoucnosti, ale zatím je to exotická záležitost. Americké modely Dodge Charger (sedan) a Challenger (kupé) jsou také spíše exotickými účastníky, byť pravda, osmiválec, který v nich můžete mít, vykouzlí úsměv na tváři každého fanouška motorismu.

BMW řady 5 se o trochu lépe řídí a možná je to celkově vyváženější auto, ale právě rozpětí poloh u Mercedesu E je to, co nás na něm nesmírně baví. Navíc je rozhodně prostornější než BMW 5.

V silné konkurenci nás ale nakonec nejvíc oslovil Mercedes třídy E. Vedle BMW 5 a Audi A6 patří k tradičním zástupcům třídy „manažerských“ vozů. Na třídě E se nám, podobně jako u Golfu v předchozí kategorii, líbí její univerzalita. Zákazník ji může mít v různých provedeních, která často mají dost odlišný charakter. Mercedes E může jen plavný sedan, který má za úkol vás dokonale izolovat od okolního světa, ale klidně z něj může být splašený šílenec, který patří k tomu nejrychlejšímu na silnici.

BMW řady 5 se o trochu lépe řídí a možná je to celkově vyváženější auto, ale právě rozpětí poloh u Mercedesu E je to, co nás na něm nesmírně baví. Navíc je rozhodně prostornější než BMW 5. A ďábelské provedení E63s AMG s výkonem přes 600 koní je prostě úsměvnou hračkou pro bohaté kluky.

Luxusní limuzíny

Do kategorie luxusních limuzín se nám dostaly jak klasické limuzíny, tak velká pětidveřová kupé, která stojí z hlediska pohodlí o stupínek pod nimi, ale mají být rychlými střelami pro přesun na dlouhé vzdálenosti. A také tu je opulentně luxusní Rolls-Royce Ghost.

Vítězství opět putuje k Mercedesu, jeho třída S je po právu považována za etalon této kategorie. Jízdním komfortem překonává i menší model Rolls-Royce a o pohodlí jde u limuzín především.

Vítězství však opět putuje k Mercedesu, jeho třída S je po právu považována za etalon této kategorie. Jízdním komfortem překonává i menší model Rolls-Royce a o pohodlí jde u limuzín především. Třída S je neuvěřitelně kultivovaná po všech stránkách a faceliftobýt vaný model se tak směle může postavit zástupcům, kteří jsou k dispozici v nové generaci: Audi A8 a Lexus LS už od závěru předloňského roku, BMW 7 nastoupí v novém provedení letos.

Menší SUV a MPV

U menších SUV, tedy vozů, které jsou maximálně „nafouklými“ verzemi kompaktních modelů, jsme dlouho váhali, zda volit mezi pohodlím, nebo chutí vrhat se do zatáček. Volvo XC40, nejspíš po právu Evropské auto roku 2018, si nás získalo právě svým komfortem a kultivovaností. Podle nás u Volva a jeho SUV modelů platí, že čím menší, tím lepší. Nakonec si nás však svou chutí vrhat se do zatáček získal Jaguar E-Pace.

Důvodů pro jeho vítězství je ale víc: SUV si zákazníci často kupují i kvůli jejich stylu a E-Pace ho má bezpochyby dostatek, navíc to není nejobvyklejší model dané třídy. A kdo bude chtít, užije si s ním i parádní svezení, ale to musí zvolit konkrétní verzi, kde se o připojování zadní nápravy starají dvě speciální spojky. Na SUV to v takovém provedení dovede být až nečekaně zábavné auto.

Velká SUV a MPV

Upřímně, velká SUV nám dávají větší smysl než ta malá, ale ani tak není jednoduché v této třídě zvolit vítěze. Ikonický Mercedes G je zábavný už jen svou existencí, Porsche Macan S dovede za volantem bavit a Audi Q8 je nebývalou kombinací luxusu a moderních technologií. Naše volba je přesto jiná. K velkým SUV jsme zařadili i velká MPV a Volkswagen California je prostě famózní. Jen nechápeme, že se v konkurenci opulentních SUV neprodává lépe.

Upřímně, velká SUV nám dávají větší smysl než ta malá, ale ani tak není jednoduché v této třídě zvolit vítěze. Ikonický Mercedes G je zábavný už jen svou existencí, Porsche Macan S dovede za volantem bavit a Audi Q8 je nebývalou kombinací luxusu a moderních technologií.

Ne, že by měla California o zákazníky nouzi, ale volí ji specifický okruh lidí, kteří vědí, co od auta čekat. Tradiční dodávkový Volkswagen v provedení, které umožňuje i kempování, oslovuje náruživé cestovatele. Ale přitom dovede nabídnout hodně i těm, kdo kupují právě velká SUV: California je prostorná, v každodenním provozu je přitom praktičtější a manévruje se s ní lépe než se svalnatými off-roady. Jenže nemá takový status-symbol, byť stylu třeba ve dvoubarevném laku karoserie dovede nabídnout také dost. Nám to ale nevadí, California nám učarovala.

Sportovní auta

Sestava sportovních aut v našem výběru je opět velmi různorodá. Rychlé modely Seatu ani Škody nejsou rozhodně žádné čistokrevné sporťáky, ale řidič si s nimi bez pochyby zábavu užije.

Vlastně jediným pravověrným sportovním vozem v této kategorii je úžasné Porsche Boxster, které i přes trochu vlažnější přijetí nových přeplňovaných motorů patří na špičku mezi sportovními roadstery.

Vlastně jediným pravověrným sportovním vozem v této kategorii je úžasné Porsche Boxster, které i přes trochu vlažnější přijetí nových přeplňovaných motorů patří na špičku mezi sportovními roadstery. Velké modely BMW M5 a Mercedes-AMG E63s zase překvapí neuvěřitelnou silou a akcelerací, která je spíš z říše supersportů Lamborghini a Ferrari.

Jenže všechny jmenované nakonec v našich očích porazila malá Toyota Yaris GRMN. Bez diskuse je to nejzábavnější auto, jaké jsme v loňském roce řídili. Skromný výkon 212 koní z kompresorového čtyřválce naznačuje, že to není žádná raketa. A sportovní sedačky, ve kterých se tu ale sedí docela vysoko, jasně ukazují limity platformy malého auta. Jenže stačí sešlápnout plyn na výjezdu ze zatáčky a Yaris GRMN kouzlí úsměv na tváři jako snad žádné jiné auto. Je to hračka, dokonalá hračka. Auto, se kterým prostě chcete jezdit dál a dál, dokud nevyprázdníte celou nádrž. Pak dotankujete a pokračujete v jízdě.

Absolutní vítěz

Vyhlásit absolutního vítěze ze všech nominovaných vozů není vůbec jednoduché. Vloni jsme se svezli řadou skvělých aut a ani v dílčích kategoriích není vítěz mnohdy úplně jednoznačný. Nakonec jsme však dali přednost zábavě za volantem, a tak nejlepším autem, jakým jsme se loni svezli, vyhlašujeme Toyotu Yaris GRMN.

Volba je to trochu iracionální, obzvlášť, když malá Toyota stojí ohromujících 850 tisíc korun. Jenže je to jedno: Yaris GRMN vznikl pro Evropu ve 400 kusech a všechny jsou rozebrány. Jako nový jej tedy nekoupíte. Tak snad nebudou ostatní automobilky na tento titul žárlit.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.